Honda Hornet – ny model i nakensegmentet

  • Honda Hornet på veien
  • Hornet eksteriør
  • Honda Hornet eksteriør
  • Honda Hornet eksteriør
  • Ny eksos
  • Honda Hornet detalj
  • detalj
  • Ny TFT-skjerm
  • Honda Horten sett bakfra
  • Black edition
  • yellow edition
  • Honda Hornet kjøring i sving
  • Honda Hornet i solnedgang

Med helt nytt design og ny motor viser Honda Hornet nå muskler i nakensegmentet med modellen som så lyset for første gang i 1998.

Gjennom 25 år har Honda Hornet solgt godt over hele verden og den nye modellen har store dekk å fylle, spesielt med tanke på hva konkurrentene har skapt de siste årene.

Les også: Nye Honda Hornet begynner å ta form og Honda Hornet med ny parallell-twin motor

Motoren er nyutviklet og yter 90,5 hester, hvilket bør være spennende siden vekten er oppgitt til å være kun 190 kilo. Maks ytelse hentes ut ved 9,500 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment er oppgitt til å være 75 Nm som hentes ut ved 7,250 rpm. For å gi motoren et nytt preg er den utstyrt med en 270-graders veivaksel. Dette gir motoren en spennende tenningsrekkefølge og visstnok en karakteristisk lyd. Honda har også jobbet med energieffektivitet og produsenten oppgir at nye Honda Hornet skal bruke gjennomsnitt 0.23 liter per mil. Noe vi ønsker velkommen med dagens bensinpriser. Motoren er også utstyrt med assist slipper clutch som skal gi myk igangsetting og myke girskift.

Ny og spennende elektronikk

Nye Honda Hornet er utstyrt med tre kjøremoduser, Rain, Standard og Sport. Du skal kunne justere motorbrems i tre trinn og unngå å gå på bakhjulet med Wheelie Control. I tillegg kan du påvirke modusene individuelt. Modellen har fått en helt ny TFT-skjerm som måler fem tommer. Denne er i farger og vil gi føreren all tenkelig informasjon.

Chassis

Honda Hornet har alltid vært en minimalistisk modell og slik fremstår også den nye modellen. Kjørestillingen er oppreist og innbyr til aktiv kjøring. Rammen veier ikke mer enn 16,5 kilo og skal være stivere enn tidligere. Stuket er på 25 grader og akselavstanden er ikke mer enn 1,420 millimeter hvilket bekrefter at dette trolig er en leken og svingvillig motorsykkel. Nye Horten er utstyrt med Showa 41 millimeter dempere foran og en monoschock demper bak. Demperne foran har en vandring på 130 millimeter og bakdemperen har en vandring på 150 millimeter. Demperne er fult justerbare og yter mest sannsynlig denne sykkelen rettferdighet.

Bremsene er levert av Nissin. Foran finner vi to skiver som måler 296 millimeter i diameter og to kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en skive på 240 millimeter og en kaliper med ett stempel.

Om nye Hornet svarer til forventningene vites foreløpig ikke, men vi gleder oss veldig til å teste denne modellen. Foreløpig vet vi ikke mer om pris levert i Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *