• Honda CL 500
  • Honda CL 500
  • Honda CL 500
  • Grønn utgave
  • orange utgave
  • Blå utgave
  • LED frontlykt
  • Minimalistisk bakpart
  • Rund TFT-skjerm
  • Eksteriør
  • Allsidig A2-sykkel

Honda CL 500 er resultatet av et utviklingsprosjekt som hadde tittelen «Express yourself». Resultatet ble en spennende A2-sykkel med et helt unikt design.

Litt retro, litt caféracer og litt scrambler blandet med moderne teknologi inngår den nye modellen som et friskt pust i Hondas varierte katalog. Den stutte og pent avrundede sadelen og den overliggende eksospotten er inspirert fra Hondas CL-modeller fra 60 og 70-tallet, men det er lite annet som bærer preg av at dette er en gammeldags motorsykkel. Det runde og elegante TFT-displayet avslører at vi har med en ytterst moderne motorsykkel å gjøre.

– Vi har utviklet CL 500 til en motorsykkel som tillater fremtidige eiere å skille seg fra mengden, sier Prosjektleder Mr Hiroshi Furuse fra Honda R&D Japan i en pressemelding.

Les også: Honda XL 750 Transalp – en legende vender tilbake

Chassis

Rammen på nye Honda CL 500 er en såkalt tubular stålramme i diamantstruktur. Framgaffeln måler 41 millimeter i diameter og bak finner vi to tradisjonelle dempere. Demperne foran har en vandring på 150 millimeter og de bakre demperne har en vandring på 145 millimeter. Demperne er fullt justerbare. Foran finner vi også en bremseskive som måler 310 millimeter i diameter. Denne knipes av en kaliper med to stempler. Bak er denne modellen utstyrt med en skive som måler 240 millimeter og en kaliper med ett stempel. ABS-systemet har to programmer. Felgene er helstøpte og mens framhjulet måler 19 tommer, måler bakjulet 17″. Det vil si at at enkle grusveier ikke vil være noe problem for denne motorsykkelen.

Motor og gir

Den to-sylindrede parallell-twin motoren har et volum på 471 kubikkcentimeter og leverer 45,9 hester ved 8500 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment er på 43,4 newtonmeter og hentes ut ved 6250 omdreininger. Girkassen er manuell og cutch-en er av type Assistent Slipper Clutch. Bakhjulet får kraft via en tradisjonell kjede –og drevløsning. Tanken rommer 12 liter og forbruket er oppgitt til å være 0,28 liter per mil. Hvilket vil si at denne modellen vil ha en rekkevidde på cirka 30 mil.

Honda CL 500 burde være en aktuell motorsykkel for de fleste kroppsfasonger. Setehøyden er på beskjedne 790 millimeter. Bakkeklaringen er 155 millimeter, mens akselavstanden er 1485 millimeter. Egenvekten er oppgitt til å være 192 kilo, men vi er usikre på om dette er i tørr tilstand, eller når alle væsker er fylt.

Honda CL 500 vil komme i følgende fargekombinasjoner; Candy Energy Orange, Mat Laurel Green Metallic, Candy Caribbean Blue Sea og Mat Gunpowder Black Metallic. Pris vites foreløpig ikke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *