Vi har prøvd hjelm med aktiv støydemping – snart ute på markedet

Kontrollenheten på venstre side av hjelmen er enkel å betjene med hansker på.

Kommunikasjon og støy i hjelm byr på en rekke utfordringer.Det norske selskapet Daal lanserer om ikke lenge første hjelm i verden med aktiv støydemping. MC24-7 har fått tilgang til en pilothjelm.

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

Når du kjører motorsykkel utsettes hørselen din for vindstøy som er skadelig for hørselen. Utsettes hørselen slik støy over tid vil risikoen for nedsatt hørsel være tilstede. Det finnes utallige varianter av hørselvern man kan bruke i hjelmen, men hadde det ikke vært utrolig deilig dersom det hadde vært nok støydemping i selve hjelmen?

Ørene dekkes av «øreklokker» slik at minst mulig lyd når fram til ørene. Hjelmen er svært enkel å ta av og på.

Les også: Hvordan beskytte deg mot vindstøy

Hjelmen vi fikk prøve er en pilothjelm (Founders Edition) og ikke en godkjent hjelm for salg. Utgangspunktet er en Noland X-lite X-1005 hjelm hvor Daal har montert en egenutviklet kommunikasjonsenhet som også skal fjerne skadelig støy. Teknikken som er brukt er såkalt Sound Canseling (aktiv støydemping oversatt til norsk) slik som brukes i andre typer headsett. Inne i hjelmen er det montert mikrofon og høyttalere med dempinigsmateriale som dekker ørene. Utenpå hjelmen er det montert en kontrollenhet med de viktigste funksjonene. Hjelmen er Bluetooth-kompatibel og kan kobles opp mot telefonen. Med systemet N-com og appen Easyset var det enkelt å koble telefonen opp mot hjelmen. Programvaren har en rekke funksjoner som blant annet smart navi-system, intercom og avansert Noise Control. Siden dette er en hjelm i et pilotprosjekt har vi ikke testet hjelmen over lengre tid, men vi har fått et inntrykk av hvordan systemet og hjelmen fungerer.

Les også pressemeldingen fra fra Daal tidligere i år

Oppleves som dempet

Førsteinntrykket av hjelmen er at den er litt varm. Siden støydempingmaterialet ligger inntil ørene føles det i starten litt tett, men dette er en tilvenningssak. Man merker med en gang når den aktive støydempingen aktiveres. Lyden utenfra oppleves straks som dempet og det blir dermed mye stillere enn i en ordinær hjelm. De mørke lydene i baseområdet blir vesentlig mindre, men jeg savner noe mer redusering av selve vindstøyen. Pilothjelmen er gitt til bedrifter og personer som har vært med å støtte utviklingen av selskapet. Hensikten er at de som får hjelmen skal teste den og gi tilbakemelding på hvordan hjelmen oppleves. Daal vil analysere alle tilbakemeldinger, hvilket vil si at den hjelmen som blir sluppet på markedet i løpet av sommeren/høsten trolig demper enda mer støy en polithjelmen.

Nå skal det sies at undertegnede alltid kjører med formstøpte ørepropper. Disse fungerer svært bra og reduserer det meste av skadelig støy. Det er helt klart at hjelmen absorberer mesteparten av støyen og støyen man blir utsatt for er sikkert lavere enn hva som er skadelig. Utrolig deilig er det i hvert fall å slippe å finne frem og ta på øreplugger i tillegg til hjelmen.

Brukergrensesnittet for programvaren til telefonen oppleves som enkelt å bruke, og med god bruksanvisning var det ingen problemer med å koble telefonen til via Bluetooth. Lyden fra telefonen var tydelig og klar, og musikkavspillingen har et komplett lydbilde.

Hjelmen har også internkommunikasjon. Det vil si at hjelmen kan kobles opp mot andre enheter. Dette fikk ikke vi testet siden vi kun hadde en hjelm til disposisjon.

MC24-7.no heier på slike innovative løsninger og vil følge med på videre utvikling av produktet, og vil komme tilbake med en grundigere test når hjelmen kommer ut på det norske markedet.

Kontrollenheten er liten og nett med store knapper.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.