Utseendemessig skiller ikke nye Honda CB 125 R seg vesentlig fra sin forgjenger. Likevel er det grunn til å ta en nærmere titt på denne dersom du snart fyller 16 og skal kjøre lett motorsykkel.

Honda har nemlig gjort noe med det aller viktigste på denne modellen, nemlig motor og støtdempere. CB125R har fått en helt ny DOCH 4V-motor. Den forrige motoren leverte 13,2 hester og 10 Nm ved 10.000 omdr. Den nye motoren leverer nå 15 hk – altså maks tillatt A1-effekt – og 11,6 Nm ved samme turtall. Hvilket er et viktig salgsargument. Den nye motoren oppfyller dessuten Euro 5-kravene.

Les flere nyheter her

Lett og leken

Det minimalistiske eksteriøret minner om en caferacer. Vektfordelingen er 51,6 prosent foran og 48,4 prosent bak, hvilket gir svært gode kjøreegenskaper. Vekten er på beskjedne 129,8 kilo, og setehøyden er på 81,6 centimeter. Den lave setehøyden tilsier at dette er en sykkel som passer de aller fleste.

Kjøreegenskapene er forbedret med en ny 41 mm Showa framgaffel. Demperne går under betegnelsen Big Piston USD. Det vil si at det blant annet sitter en trykkseparasjonsdemper i et demperbein, mens fjæringsmekanismen sitter i det andre. Resultatet skal være bedre ytelse og mindre vekt. Bak finner vi en monodemper hvor man kan justere forspenningen.

CB 125 R har ABS-bremser som leveres av Nissin. Foran har sykkelen en 296 millimeter bremseskive som knipes med en fire-stemplet kaliper. Bak finner vi en 220 millimeter skive og en kaliper med ett stempel.

Forbruket på denne samsvarer med en elev/students budsjett og er oppgitt til å være 0,21 liter per mil – det er lavt! Bensintanken rommer 10,1 liter, og du kan kjøre cirka 470 kilometer på én tank.

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!

One thought on “Honda CB 125 R med kraftigere motor

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *