– Heeelt elektrisk

Vi har prøvekjørt elektriske Energica Eva Ribelle og Ego i Milano.

I forlengelse av besøket på EICMA har jeg prøvekjørt to modeller fra Energica, og det ble mildt sagt en opplevelse jeg sent vil glemme.

Tekst og foto: Rolf W. Martinsen

På turen til Nordkapp i sommer ble det mange mil i sadelen på en Zero SR/S som jeg fikk låne av Erling Sande, og jeg ble fascinert av å kjøre elektrisk motorsykkel. Selv om jeg er glad i lyd og aktivt kunne gire med -eller uten- kvikkskifter er det noe eget med å kjøre elektrisk. Det jevne draget, stillheten, momentet og den spesielle lyden er noe for seg selv.

Les mer om turen min til Nordkapp her

Se filmen fra turen til Nordkapp

Zero-en er en fantastisk motorsykkel, men råskinnene jeg fikk kjøre i Milano i dag er i en klasse for seg når det gjelder krefter. De to modellene jeg fikk prøve er Eva Ribelle og Ego, men det finnes også en tredje modell, EsseEsse9 (ja du leste riktig). Energica har vært solgt i Norge tidligere, men de siste årene har den italienske produsenten vært fraværende fra det norske markedet. Uten å røpe alt for mye vil trolig disse syklene være på det norske markedet igjen allerede i 2022. Så følg med! Vi skal fortelle deg mer når vi kan gå ut med mer informasjon.

Mildt sagt spennende

Å kjøre motorsykkel i Milano er i seg selv en spesiell opplevelse. Trafikken er tett og guiden jeg måtte følge sparte ikke på kruttet. Den første modellen (Eva Ribelle) er en nakensykkel med 147 hester på bakhjulet og et moment på hele 210 Nm. Her er det så mye krefter at jeg virkelig må holde meg fast når jeg prøver å henge på guiden som har en langt mer aggressiv kjørestil enn undertegnede. Motorsyklene har fire kjøremoduser og jeg begynner forsiktig i Urban Mode. I tillegg til de forhåndsprogrammerte modusene kan jeg i tillegg velge hvor mye motorbrems jeg vil ha. Jeg begynner med litt, men legger på litt mer motorbrems underveis. Giuden er tydeligvis vant til storbytrafikken og sniker seg mellom biler, busser og trikker i et forrykende tempo jeg aldri har opplevd maken til. På et par strekker gir guiden tegn til at her kan jeg prøve akselerasjonen og kjenne på det enorme momentet. Når man vrir på rulla her er det som du blir kastet forover, selv i Urban Mode. Med noen tastetrykk velger jeg Sport Mode og da skal jeg si deg at det går unna. Etter et kvarter er vi tilbake igjen og jeg spør guiden om vi kan finne noen svinger når jeg skal prøve verstingen Ego.

2022 modellen av Eva Ribelle og Ego kommer i fargekombinasjonen Tricolor.

På jakt etter svinger

For å finne svinger i Milano må man kjøre et stykke. Det ble ikke hårnålsvinger a la Trollstigen, men likevel svinger. Ego er en Superbike som har hentet sitt DNA fra racingbanen. Siden 2018 har Energica nemlig vært eneleverandør av motorsykler til MotoE, som kjøres parallelt med MotoGP. Sittestillingen er mer foroverlent og agressiv, og selvsagt ganske annerledes enn de to andre modellene. For å holde følge med guiden må jeg virkelig konsentrere meg og passe på slik at det ikke går galt. Det står ikke på kreftene, men på mine egne begrensninger. Denne motorsykkelen er brutal, men likevel sofistikert. Skal du kjøre rolig er den silkemyk og som bonus har Energica revers på alle sine modeller.

Kjente komponenter

Komponentene som er tatt i bruk er plukket på øverste hylle. Kraftige Brembo bremser og på RS-utgavene kan du få dempere fra ingen ringere enn Öhlins.

Dette ble bare to korte prøveturer og derfor ingen komplett test, men så snart disse har fått norske skilter skal vi kjøre mer grundige tester på disse motorsyklene. 2022 modellene har bedre og lettere batterier, samt en lettere og kraftigere motor som leverer så mye du måtte ønske helt fra start. Produsenten hevder RS-utgavene av Eva Ribelle og Ego gjør fra null til hundre på 2,6 sekunder.

Jeg fikk tilbud om å prøve den EsseEsse9 også, men etter siste luftetur mellom trikker, busser, fotgjengere, og alt for mange biler takket jeg høflig nei, men tar gjerne en tur på en når den kommer til Norge.

Energica EsseEsse9

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.