Grustungvekteren – KTM 1290 Adventure R

KTM lanserte tidligere i år 1290 Adventure S, og som forventet kommer denne også nå i en R-versjon, for de som liker seg på grusen.

Med nye og friske farger skiller nye KTM 1290 Adventure R seg fra sine forgjengere.

Med et lavere tyngdepunkt, kortere ramme og lengre svingarm vil vi tro at nye KTM 1290 Adventure R vil sparke godt fra seg på grusen slik dens forgjengere har gjort gjennom mange år.

Les flere nyheter her

Motoren er den samme som brukes i Super Duke R og 1290 Adventure S, men tunet annerledes. Altså en to-sylindret V-motor med 75 graders vinkel. Motoren er nå Euro 5 godkjent, yter hele 160 hester og har et dreimoment på 138 Nm. For å få  mykere gange er toppene forbedret og for å utvikle nye stempler har KTM hentet teknologi fra Formel 1 racing. For at motoren skal få jevnere forbrenning er den utstyrt med to tennplugger på hver sylinder. Veivakselen er også lettere, hvilket resulterer i en mykere gange. Girkassen er også oppgradert. Med ny teknologi hevder produsenten at girskiftene skal være mykere enn noen gang. Sammen med en splipper-assist clutch vil vi tro at nye 1290 Adventure-mdellene vil være ekstremt lettkjørt.

Akkurat som S-modellen er denne motorsykkelen spekket med elektroniske hjelpemidler. ABS som tar hensyn til hvor mye nedlegg du har og om du befinner deg på grus eller ikke. Du får med dekktrykksensor, antispinn som også tar hensyn til nedlegg og blinklys som slår seg av av seg selv for å nevne noe. 1290 Adventure R har semiakutiv fjæring og er utstyrt med Rally Mode hvor du kan velge selv hvor mye bakhjulslipp du vil ha. Alt pakket inn i en 7 tommer stor TFT skjerm som bethjenes med en joystick på venstre side. Vi gleder oss til å teste denne.

[fblike]

Se Chris Birch gi nye KTM 1290 R en god pasjon juling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *