Førerutviklingskurs på Vålerbanen

Føsrerutvikling på Vålerbanen
Deltakeren foran og instruktøren bak som observerer og senere gir tilbakemeldinger. Foto: Rolf W. Marthinsen

Førerutvikling.no har gjennomført en rekke førerutviklingskurs siden de startet opp for to år siden. MC24-7 var med på kurs i strålende sommervær på Vålerbanen i går.

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

Klare for et nytt pass på Vålerbanen
Klare for et nytt pass. Foto: Rolf W. Marthinsen

Det er cirka femten år siden jeg kjørte på bane sist og nå var det virkelig på tide. Undertegnede var så heldig å få være med på et av kursene som i disse dager foregår på Vålerbanen i Braskereidfoss. Ideen om å lage denne reportasjen kom litt brått, og det ble et par hektiske dager for å få gjennomført dette kurset og skrive denne reportasjen. Onsdag ettermiddag pakket jeg motorsykkelen for å kjøre til Vålerbanen. Det finnes alltid noen fine omveier og det ble derfor sen innsjekking på Vålerbanen hotell, men våknet likevel uthvilt og klar til en lang dag på bane.

Ved ankomst ble jeg møtt av daglig leder Eddie Mathisen som forteller at de har hatt veldig bra pågang til kursene i år. Selv om det er torsdag -og de fleste av oss kanskje har brukt opp ferien- var det likevel 25 spente motorsyklister som stilte til morgenmøte klokken 09.00 på Vålerbanen. På møtet gjennomgår Eddie reglementet og sørger for at alle deltakerne får innføring til flaggregler og hvordan vi skal oppføre oss på banen.

Kurset er delt opp i fire nivåer. Fra de som ikke har noe erfaring til de som har kjørt mye på bane tidligere. Jeg meldte meg på i gul gruppe som er den nest øverste gruppen, altså de som har kjørt på bane tidligere.

Kurset er delt opp på den måten at hver gruppe får kjøre åtte pass av 15 minutter. Sammen med gruppa kjører flere instruktører i gul vest som observerer og gir instruksjoner underveis. For eksempel hvis instruktøren vil vise et spor, ber han eller henne deltakeren å følge etter slik at han/hun kan vise hvor i banan du bør ligge.

Førerutvikling på Vålerbanen
Instruktørsyklene klare til neste pass. Foto: Rolf W. Marthinsen

Før man i det hele tatt begynner å kjøre aktivt kjøres det en rolig runde slik at deltakerne blir kjent med banen. Deretter legger instruktørene en plan for hva man skal øve på i forkant av hvert enkelt pass. Etter hvert pass er det briefing hvor instruktørene, i dette tilfellet Erik og Freddy, snakker om økta og gir hver og èn individuelle tilbakemeldinger på hva man kan øve mer på.

Siden det er mange år siden jeg kjørte på bane sist var jeg litt skeptisk og litt tilbakeholdende på første pass. Neste pass fikk vi i oppgave på kjøre hele passet uten bruke brems. Det vil si at vi måtte bli mer bevisst på avpassning av fart før sving. Første pass med dette teamet funket heller dårlig for meg. Jeg måttee flere ganger ty til bremsene, men på neste pass ble det mye bedre. Deretter øvde vi på plassering av overkropp i sving.

Temperaturen paserte 25 grader midt på dagen, og det er ikke fritt for at det ble produsert et del svette under kjøredressen. Det fine med dette kurset er at hvem som helst kan være med om man har en gateregistrert motorsykkel. Man må ha førerkort, men man kan også delta om man har tatt trafikalt grunnkurs og begynt på førerkortutdannelse for motorsykkel.

Etter hvert som jeg ble varmere i trøya og konkurranseinnsinktet ble lettere trigget gikk det til tider kanskje litt for fort. Dette fikk jeg god tilbakemelding på. Instruktørene er nøye med å påpeke at man ikke kjøre på grensene, men derimot på cirka 80 prosent av egen kapasitet. På den måten er sjansen for å gå i asfalten minimal. Det er viktig å understreke at dette kurset er for alle uansett ferdigheter og uansett hva slags motorsykkel man kjører. I går var det fire som ikke hadde førerkort og deltakere med alle typer motorsykler. Alt fra en enduro-sykkel med knastedekk til store BMW K1600.

Kurset er godkjent av Statens vegvesen og forsikringen gjelder for de fleste forsikringsselskap. Dagen startet klokken 09.00 og de siste motorsyklene rullet av banen litt før klokken 19.00. En slik dag kjennes på kroppen og min ambisiøse plan om å kjøre til hytta etter kurset er noe jeg absolutt ikke anbefaler.

Jeg lærte mye om meg selv og om hvordan min motorsykkel oppfører seg på bane. Dette er viktig lærdom jeg tar med meg når jeg skal ut i trafikken. Jeg må bare takke for at jeg fikk være med og samtidig rose de flinke instruktørene for den jobben de kjør med deltakerne.

  • Klare for et nytt pass på Vålerbanen
  • Føsrerutvikling på Vålerbanen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *