Energica gir fra seg stafettpinnen i MotoE og velger å satse på oss gatemotorsyklister. Den italienske produsenten har i over ti år laget elektriske motorsykler, og nå lanserer de verdens første elektriske Adventure-MC.
Tekst: Rolf W. Marthinsen Foto: Energica
Bildene av prototypen ser svært bra ut og denne satsningen fra Energica viser at de mener alvor om å strekke seg til touring/adventure markedet. Energica produserer fra før tre modeller som alle er bygget rundt den samme motoren. På Experia har produsenten tenk annerledes og hatt større fokus på komfort og rekkevidde.
En utfordring med elektriske motorsykler er vekten. Experia er noe tyngre en sine konkurrenter med tradisjonelle motorer. Kjøreklar veier den 260 kilo. Motoren har ikke den samme kraften som de som er montert i sine søsken og toppfarten er redusert til 180 kilometer i timen. Experias motor yter 101 hester og har et dreiemoment på 115 Newtonmeter. Årsaken til at motoren ikke har dreiemoment på over 200 Nm og 147 hester som sine søsken er trolig på grunn av rekkevidden. Motorsykkelen leveres ferdig med sidevesker og toppkoffert som rommet hele 112 liter, hvilket vil si at du kan pakke for lengre turer på denne.
Produsenten oppgir rekkevidden til 420 kilometer med urban kjøring, og aldri kortere enn 246 kilometer ved mer aktiv kjøring. Såvidt MC24-7 vet er dette det ingen andre serieproduserte elektrisk motorsykkel som har lengre rekkevidde.
I Norge finnes foreløpig kun en forhandler av Energica, og det er PM Motor i Bergen. De kan fortelle at prisen på denne motorsykkelen vil starte på cirka 308.000 kroner, og vil leveres ferdig med kofferter til turbruk. Experia vil bli satt i produksjon i oktober og forventes levering i oktober/november.