Ducati utvider Streetfighter-katalogen

Ducati rir av bølgen med suksessen de har hatt på Streetfighter V4 og lanserte i dag en lettere og rimeligere variant, og én enda mer ekslusiv. Nå er Streetfighter V2 og V4 SP klare for det norske markedet.

Ducati Streetfighter V2.

V2 utgaven er naturlig nok litt slankere og leveres som standard uten «vinger». Motoren er en to-sylindret V-motor som yter 153 hester ved 10.750 omdreininger per minutt, og har et dreiemoment på 101,4 Nm ved 9.000 rpm. I likhet med sine større søsken har V2 sorte felger med fem eiker og single-sided svingarm. Framgeffelen er levert av Showa og måler 43 millimeter i diameter. Bak har Ducati montert en Sachs monoshock-demper som skal være lett å justere og stiv nok til at denne sykkelen også skal kunne prestere på bane.

Bremser og dekk

Heldigvis har produsenten fra Bologna ikke valgt den rimeligste løsningen hva angår bremser. Foran finner vi to 320 millimeter skiver som knipes av to Brembo M4-32 kalipere. Bak finner vi en skive som måler 245 millimeter i diameter og en kaliper med to stempler. Ellers er denne i likhet med sine større søsken utstyrt med en seks-akset IMU-sensor som tar høyde for hvor mye nedlegg du har ved nedbremsing. Det sofistikerte ABS-systemet er levert av Bosch. Ikke helt uventet har produsenten utstyrt denne modellen med Pirelli Diablo Rosso IV dekk. Du trenger ikke være høyest i klassen for å kjøre denne når setehøyden kun er på 845 millimeter. Akselavstanden er 1465 millimeter, og med en våtvekt på 200 kilo lukter det tivoli av denne italienske jokeren.

V4 SP

Forkortelsen SP står for Sport Production og denne versjonen, med den spreke V4-motoren på 208 hester, er tre kilo lettere enn en ordinær V4 S. Motoren sparker godt fra når alle hestene hentes ut samtidig ved 13.000 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment leveres ved 9.500 rpm. V4SP har dessuten tørr-clutch med anti-hopping som gir mindre partikler i oljen og presise girskift ved ekstrem belastning. Ducati Streetfighter V4 SP veier kun 196 kilo når alle væsker er fylt. Bare på felgene har produsenten redusert 1,4 kilo. Det er vel unødvendig å nevne at dette er en kraftpakke av en maskin med fabelaktige kjøreegenskaper.

Dempere og dekk i særklasse

V4 Sp er utstyrt med semiaktive fjæringer fra Öhlins med betegnelsen Smart EC 2.0. Hvilket vil si at man digitalt kan sette opp sykkelen til sitt bruk. Foran finner vi to skiver som måler 330 millimeter i diameter og to Brembo Stylema R4 kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en skive på 245 millimeter og en kaliper med to stempler.

Spekket med digitale hjelpemidler

V2 og V4 SP er begge rikelig utstyrt med det siste innen moderne elektronikk. Alle lys er i LED-teknologi med de fordelene denne teknologien har. Begge modellene har TFT-skjermer i farger og vi gleder oss virkelig til å ta disse to modellene i nærmere øyesyn.

Priser:

Ducati Streetfighter V2: fra 236.000 kroner

Ducati Streetfighter V4 SP: fra 449.000 kroner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *