Med masse karbon, og komponenter utelukkende valgt fra øverste hylle, har Ducati nok en gang lykkes med å lage en råtass for Track Days.
Panigale V4 SP2 er en motorsykkel bygget for å yte optimalt på bane. Her er det krefter i bøtter og spann, samt bremser, dempere og dekk i særklasse. Den er også utstyrt med tørrclutch som blant annet har til hensikt i å gi mindre forurensing i motoroljen.
Motoren kjenner vi fra tidligere Panigale modeller. V4-motoren med det klingende navnet Desmosedici Stradale har et volum på 1103 kubikkcentimeter og yter hele 215, 5 hester på bakhjulet. Halvannen hest mer enn en ordinær Panigale. Utstyrer du i tillegg denne med heleffektanlegg fra Akrapovic er det mulig å få ut 12, 5 hester til, hvilket vil si totalt 228 hester og et dreiemoment på 131 Newtonmeter.
Betegnelsen SP står for Sport Production og ingeniørene hos Ducati har med denne modellen skapt en Panigale uten sidestykke når det kommer til prestasjon. Om ikke effekten er imponerende nok i seg selv er vekten også svært lav. Med blant annet felger i karbon, som er 1, 4 kilo lettere enn felger i aluminium, veier ikke SP2 mer enn 173 kilo tørr. Med overnevnte effektanlegg blir råskinnet ytterlig 5 kilo lettere.
Demperne er levert av Öhlins og foran finner vi en NPX25/30 gaffel med en vandring på 125 millimeter. Bak finner vi en monoshock-demper fra samme fabrikat med betegnelsen TTX36. Vandring på denne er ikke oppgitt. Panigale V4 SP2 er selvsagt spekket med moderne elektronikk og flere kjøremodus tilpasset banekjøring.
Det er ikke vanskelig å forstå at SP2 er en helt spesiell motorsykkel og hvert eksemplar blir nummerert med inngravering på styrekrona. Noe billig fornøyelse er det kanskje ikke. Prislappen er foreløpig satt til 483.000 blanke kroner.