Ducati viser igjen muskler

  • Ducati V4 R
  • Ducati V4 R
  • tørrclutch
  • Ducati V4 R
  • Styrekrona er nummerert

Ducati Panigale V4 R er så nærme en MotoGP-sykkel det går an å komme. I Track Setup får du en motorsykkel som yter 240,5 hester på bakhjulet.

Styrekrona er nummerert
Ducati Panigale V4 R blir produsert i et begrenset antall og får sitt unike serienummer inngravert på styrekrona.

Når det er sagt yter den ikke like mye i Euro5-modus, altså lovlig kjørbar på vei. Men, Ducati Panigale V4 R er bygget for harde dager på banen. For å få ut de siste hestene må du montere det spesialtilpassede racing eksosanlegget -laget i Titan- som er hele 5 kilo lettere. Eksosanlegget gir den 998 kubikk-store Desmosedicti Stradale R motoren 237 hester, og for å få tynet det aller siste ut av motoren må du bruke en spesialtilpasset motorolje. Oljen skal ha 10 prosent mindre friksjon enn ordinær olje. Med denne kombinasjonen får du en motorsykkel som tar deg med opp til 16.500 omdreininger per minutt på sjettegiret og yter svimlende 240,5 hester. Produsenten sier ikke noe om hvor fort det faktisk går unna da, men vi kan jo bare tenke oss til hvor rask denne maskinen er.

Les også: Ducati Panigale Sp2 – den ultimate banemaskinen

Teknisk avansert motor

Motoren har helt spesielle stempler som Ducati for første gang tar i bruk på en gatesykkel. Stemplene har en DLC (Diamond Like Carbon) overflatebehandling. Denne overflatebehandlingen brukes på stempler i Formel 1 og i MotoGP. Stemplene har også en ny geometri og er fem gram lettere enn de tidligere stemplene, tilsvarende to prosent av egenvekten. Inntakskammene har også en hvassere vinkel enn tidligere. Dette gjør at motoren «puster» lettere ved høyt turtall. For å unngå unødvendig forurensning av motoroljen er Ducati Panigale V4 R utstyrt med tørrclutch slik som Ducati også har på enkelte andre modeller.

Mye av elektronikken er også forbedret. Blant annet har motoren fått en bedre Engine Brake Control (EBC) Evo 2 motorbrems. Den elektriske motorbremsen tar hensyn til hvilket gir du befinner deg i, og har tre trinn.

Som du sikkert allerede har forstått er dette ingen billig motorsykkel å gå til anskaffelse av. Ønsker du å sikre deg et eksemplar må du bla opp med 528.000 norske kroner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *