Nye Ducati Panigale V4 er blitt ytterlig perfeksjonert med tanke på prestere på bane, men er også blitt bedre å kjøre langs veien med.
Tekst: Rolf W. Marthinsen Foto: Ducati
Med mindre luftmotstand og en enda kraftigere motor kan du korte ned rundetidene ytterlig om du er en god nok fører til nye Ducati Panigale V4. For denne motorsykkelen har så mye krefter at kun de færreste greier å utnytte hvilket potensiale som ligger i denne superbike-en.
Se den femte videoen av nye lanseringer fra Ducati denne høsten
Motor
Den 1103 kubikk store motoren med det klingende navnet Desmosedici Stradale er betydelig oppgradert. Smørekanalene til motoroljen, sammen med en kraftigere oljepumpe, sørger nå for maksimal smøring under ekstreme forhold. Eksosanlegget har fått større diameter og gir dermed mindre trykk som igjen gir mer effekt. I tillegg er motoren annerledes map-et og skal dermed gi en mykere gange på landeveiskjøring. Motoren leverer nå 215,5 hester som er en økning på 1,5 hester. Maks ytelse hentes ut ved 13.000 omdreininger per minutt. På maks turtall (14.500 rpm.) leverer nye Panigale V4 2,5 hester mer enn tidligere. Maks dreiemoment er 123,6 Nm ved 9,500 omdreininger per minutt. Allerede ved 6.000 rpm. har du 80 prosent av maksimalt dreiemoment tilgjengelig.
Synes du ikke 215.5 hester er nok kan denne motorsykkelen utstyres med et effektanlegg fra Akrapovik. Monterer du et slikt får du svimlende 228 hester på bakhjulet og et dreiemoment på 131 Nm ut av denne italienske råtassen.
Girkassen er også ny og utvekslingen på første, andre og sjettegir har bedre utveksling som skal være fordelaktig på bane. Første og andre gir skal gi bedre kraftutnyttelse i krappe svinger. Sjettegiret skal gi fem kilometer høyere topphastighet.
Aerodynamikk
Ducati har hentet mye erfaring fra MotoGP og de nye dobbeltprofilerte vingene skal gi enda mer marktrykk på framhjulet i stor hastighet. De nye vingene gir 37 kilo trykk på framhjulet i 300 kilometer i timen. Kåpen er ytterlig forbedret og skal gi enda bedre kjøling til motoren.
Avansert elektronikk
Nye Panigale V4 har fire forbedrede motorinstillinger; Full, High, Medium og Low, hvor Full har blitt perfeksjonert for maksimal ytelse. Den nye Ride By Wire mappingen tar også hensyn til hvilket gir man befinner seg i og skal sørge for at du får maks utnyttelse på hvert gir. Low mode skal gi mykere landeveiskjøring enn tidligere og henter i dette moduset kun ut 150 hester som igjen gir en adskillig mykere gange. Nye Panigale er utstyrt med en seks-akset IMU sensor med alle de fordelene dette gir. Nye Panigale her en stor TFT-skjerm og en rekke førerassisterte hjelpemidler. I tillegg har nye Panigale fire kjøremoduser; Race A, Race B, Sport og Street. På V4 modellen er det montert fullt justerbare Showa dempere som ikke er semiaktive.
Chassis og dempere
V4S er utstyrt med semiaktiv fjæring fra Öhlins. Foran finner vi en NPX 25/30 gaffel med en vandring på 125 millimeter. Bak finner vi en monoschok-demper fra samme leverandør med betegnelsen TTX36, og for å beholde retningsstabiliteten finner vi også en styredemper fra samme fabrikat.
Svingarmen er også ny og er montert fire millimeter høyere opp enn tidligere for å gi enda bedre stabilitet i høy hastighet. Bremsene er av ypperste kvalitet. Foran finner vi to 330 milimmeter skiver og Brembo Stylema Monoblock kalipere med fire stempler som har en diameter på 30 millimeter. Bak finner vi en skive på 245 millimeter og en kaliper med to stempler. Produsenten har utstyrt nye Panigale V4 med Pirelli Diablo Supercorsa SP dekk som vil gi deg godt grep om du går til anskaffelse av et eksemplar.
Billig er derimot nye Panigale ikke. V4 har en startpris på 335.000 kroner og for å skaffe deg en V4 S må du bla opp med 389.000 blanke kroner.