• Ducati Multistrada V4 Rally
  • Ducati Multistrada V4 Rally
  • Ducati Multistrada V4 Rally
  • Ducati Multistrada V4 Rally
  • Ducati Multistrada V4 Rally i sitt rette element
  • Ducati Multistrada V4 Rally
  • Mer enn nok krefter på V4 Rally

Med Ducti Multistrada V4 har den italienske produsenten lenge levert muskler, teknologi og kjørekomfort i særklasse. Med Multistrada V4 Rally har Ducati nå perfeksjonert det som nesten var perfekt.

Ducati Multistrada V4 er en fantastisk motorsykkel med kjøreegenskaper man nesten ikke skulle tro var mulig. Multistrada V4 Rally er ikke ny helt fra bunnen av, men en oppgradert versjon spisset mot de som ønsker å kjøre mer grus. Den oppgraderte versjonen har større tank for lengre rekkevidde og bedre komfort for passasjer. Tanken rommer på denne modellen hele 30 liter, men hittil har ikke denne adventure-modellen vært kjent for å være den mest bensingjerrige i klassen. Rally-utgaven er nå også utstyrt med en utvidet deactivation strategy. Det vil si at de bakre sylinderne nå også slås av under rolig kjøring. Tidligere har dette kun blitt gjort når motorsykkelen går på tomgang. I pressemeldingen fra Ducati oppgir de ingen tall, men det er stor grunn til å tro at denne teknologien også er med på å redusere forbruket.

Samme motor som tidligere

Motoren er ellers den samme. Fire sylindere i V-form med et volum på 1158 kubikkcentimeter. Den yter fremdeles svimlende 170 hester ved 10.750 omdreininger per minutt, og har et dreiemoment på 121 Newtonmeter ved 8.750 rpm. Hva mer skal man si annet enn at Ducati kan lage spennende motorer med ytelse selv for den ekstreme.

Spisset for grus

Det som kanskje er aller mest spennende med denne modellen er demperne. Disse har lengre vandring og gir dermed høyere bakkeklaring. Med Skyhook DSS EVO Control Strategy, fire kjøremoduser og Auto leveling-funksjon ligger alle forhold til rette også for de dårlige grusveiene. Fothvilerne er også bredere slik et du kan stå enda lengre under lange etapper på grusen.

Enda bedre komfort

For å gjøre lange etapper enda mer behagelige har V4 Rally fått en større vindskjerm. Denne er nå 40 millimeter høyere og 20 millimeter bredere. Bakenden på chassiset er forlenget slik at veskene kommer lengre bakover. Dette gjør at passasjeren får bedre plass å boltre seg på. Dette kombinert med Auto-leveling funksjonen tyder på at dette må være en perfekt adventure-motorsykkel for den som ofte har med seg passasjer.

Tross at det meste nærmest er perfekt med denne sykkelen er det en ting som dessverre trekker det hele ned, og det er prisen. Ducati leverer definitivt kvalitet og prestanda, men prisen kunne med fordel vært lavere. Skal du kjøpe en Multistrada V4 Rally må du nemlig punge ut med 359.000 blanke kroner. Når det er nevnt er service-intervallene på Multistrada V4 desto hyggeligere. Du trenger oljeskift hver 15.000 kjørte kilometer, men hovedservice tas ikke før hver 60.000 kilometer. Ducati Multistrada V4 Rally er lovet til norske forhandlere i februar 2023.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *