Ducati varslet tidligere i år at de skal lansere seks nye modeller denne høsten med direktesendte videoer, og først ut var nye Multistrada V2.

V2-utgaven er fem kilo lettere enn sin forgjenger Multistrada 950. To av kiloene har produsenten redusert fra motoren som går under betegnelsen Testastretta 11, og som i motsetning til sin storebror Multistrada V4 har tvangsstyrte ventiler etter DESMO-prinsippet. Motoren yter 113 hester og har et dreiemoment på 94 Nm. Produsenten hevder at den nye motoren nå skal gi et jevnere drag gjennom hele registeret. Clutchen er også ny og her hevder Ducati at de ytterlig har spart vekt. Clutchen er nå 1,5 kilo lettere enn tidligere og har nå åtte lammeller. Multistrada V2 kan også utstyres med kvikkskifter som fungerer opp og ned.

Les testen vi skrev om Multistrada 950 S

Multistrada faller inn i Adventure-kategorien og er utstyrt med et 19 tommer stort framhjul som vil være bedre egnet når underlaget blir ujevnt. De nye felgene er de samme som brukes på Multistrada V4 og som option kan den også bestilles med eikefelger. Lettmetallfelgene er 1,7 kilo lettere enn tidligere.

To versjoner

Multistrada V2 kommer i to utgaver V2 og V2S. Sistnevnte er utstyrt med semiaktiv fjæring etter Skyhook-prinsippet. Det vil si at fjæringen også endrer karakter i de ulike kjøremodusene. I tillegg kan man legge inn parametere for om man har med passasjer eller tung oppakning. V2 er utstyrt med en seks akses IMU sensor som blant annet sørger for at ABS-funksjonen tar hensyn til hvor mye nedlegg man har. Ellers er den utstyrt med bremser fra Brembo. Foran finner vi to 320 millimeter skiver og to kalipere med fire stemple hver. Bak finner vi en 265 millimeter skive og en kaliper med to stempler.

I videoen som ble direkte sendt i ettermiddag (30.september) forklarer produsenten at de har endret sittegeometrien. Blant annet har de senket sadelen slik at setehøyden nå kun er 830 millimeter, og formen på setet er smalere slik at de som ikke rager alt for høyt over bakken også når ned til underlaget. Produsenten kan også utstyre modellen med et lavere sete, og da blir setehøyden på beskjedne 790 millimeter.

Avansert elektronikk

Nye Ducati Multistrada V2 har mye avansert elektronikk som gjør kjøringen enklere og sikrere. I tillegg til nevnte ABS-funksjon har denne motorsykkelen Viechle Hold Control og nytt bremselyssytem som blinker ved hard oppbremsing. For å servere føreren all nødvendig informasjon er V2 utstyrt med en fem tommer stor TFT-skjerm i farger.

Foreløpig er er V2 priset til 204.000 kroner og V2S til 219.000 kroner, men dette kan avviken noe ved en eventuell avgiftsendring.

Her kan du se lanseringsvideoen fra Ducati.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *