Ducati Monster – vil den forbli en bestselger?

Med over 350 solgte eksemplar har den vært med på å sette standarden for nakensykler.

Nye Monster er vesentlig annerledes enn sin forgjenger,

Oppskriften er den samme siden 1993. Minst mulig vekt og mest mulig moro. Ducati hevder de, på hvert eneste komponent, har tatt vekten i betraktning da de utviklet det nye monsteret.

Sprekere og lettere

Nye Ducati Monster er slanket med hele 18 kilo. Bare rammen er hele 4,5 kilo lettere. Ser du nye Monster fra siden kan du ikke lenger se de karakteristiske rammerørene. Den nye rammen er i aluminium veier kun 3 kilo. Konstruksjonen er inspirert av rammen Ducati bruker på sine Panigale-modeller. Motoren utgjør en del av selve rammekonstruksjonen. Med lettere svingarm og lettere felger er tørrvekten er nå på kun 166 kilo.

Videoen fra lanseringen høsten 2020.

Motoren til nye Monster er Ducatis velprøvde Testastretta 11-motor. Volumet på V2-motoren er på 937 kubikkcentimeter, og sylindrene er plassert 90 grader fra hverandre – slik det pleier å være på Ducati. Motoren yter 111 hestekrefter og har et dreiemoment på 93 Nm ved 6500 omdreininger per minutt. I motsetning til nye Multistradas V4-motor har Testastretta-motoren variabel ventilstyring etter Desmo-prinsippet. Likevel er serviceintervallene ikke avskrekkende. Hovedservice skal ikke tas før 30.000 passerte kilometer. For at sykkelen skal være lett å kjøre og få et sporty preg, har den fått slipperclutch og kvikkskifter.

Minst mulig vekt og mest mulig moro.

Nye Monster er minimalistisk, men har svært mange gode komponenter. Bremsene er fra Brembo. Foran finner vi to 320 millimeter store semiflytende skiver og M4.32 kalipere. Bak finner vi en 245 mm skive og en kaliper med to stempler. Du finner mye elektronikk på nye Ducati Monster. ABS og antispinn tar hensyn nedlegg. Du får selvfølgelig med Wheelie Control og Launch Control. Heftig, ikke sant? I tillegg finner du tre kjøremoduser; Sport, Touring og Urban. Modellen kommer i to versjoner, Monster og Monster+, og den kan også leveres i A2-utgave med 35 kW.

En detalj det er verdt å legge merke til er blinklysene. Disse er små – og nette – og bruker LED-teknologien for hva den er verdt. Elegant lyser flere bittesmå lamper etter hverandre, og hver blink får en mer dynamisk utførelse. Blinklysene er også utstyrt med en sensor som automatisk slår blinklysene av når du er ferdig med svingen.

I 23 år har Ducati Monster vært med på å sette standarden for nakensykler. Modellen er solgt i over 350.000 eksemplar og omtales som lett og leken. Nå er den lettere og sprekere, og vi gleder oss til en testtur på denne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *