Ikke mange ukene etter Ducati kom med pressemeldingen om at de skal levere motorsykler til MotoE gjennomførte fabrikken på mandag sine første testrunder på Misano-banen.
Ducati inngikk avtalen om å levere alle syklene til MotoE i oktober (fra 2023) og mye tyder på at produsenten allerede har jobbet en stund i kulissene med å utvikle den nye prototypen.
Prototypen går under betegnelsen V21L og er utviklet gjennom Ducati Corse team og Ducatis R&D ingeniører. Den som gjennomførte de første testrundene var Michele Pirro som har vært testfører for Ducati siden 2013.
– Dette var et ekstraordinært øyeblikk for oss. Det er nesten som at det er en drøm. Den første elektriske Ducati på bane er en eksepsjonell og unik oppgave med mange utfordringer med tanke på ytelse og utvikling på veldig kort tid. Vi har et dedikert team og alle har jobbet hardt og resultatet er en god belønning for strevet de siste månedene. Vi er på ingen måter ferdig ennå og vet at vi har en lang vei å gå, men i dag har vi lagt den første viktige brikken, sier Ducatis eMobility direktør Roberto Cané i en pressemelding.
Testføreren er også imponert
– Å teste MotoE-modellen var svært spennende med tanke på at dette er et nytt kapittel i Ducatis historie. Motorsykkelen er lett og har allerede svært god balanse. Når man vrir på gassen i starten minner den veldig på en MotoGP-sykkel hadde det ikke vært for stillheten. Vi bestemte oss for å få ut 70 prosent av kapasiteten, og hadde det ikke vært for lyden kunne jeg innbilt meg at det var min sykkel, sier Ducatis testfører Michele Pirro.
Den største utfordringen med elektriske motorsykler er vekt og rekkevidde. Ducati har som mål å utvikle en motorsykkel som yter bra og veier lite, slik de øvrige modellene til Ducati gjør i dag.
Erfaringene som Ducati gjør i FIM Enel MotoE de neste årene vil legge grunnlaget for å utvikle gateregistrerte motorsykler som som er sporty, lette og spennede å kjøre for entusiaster.