Ducati DesertX – en kompromissløs utfordrer

De mellomstore grusorienterte adventure-modellene har fått en ny utfordrer fra den italienske produsenten Ducati. Førsteinntrykket er rett og slett imponerende.

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. I løpet av seks episoder denne høsten har Ducati med jevne mellomrom lansert sine nye modeller. Sist, men ikke minst DesertX. Nå er den her! Vi har fått noen drypp gjennom høsten, men først i dag har verden fått tilgang til detaljert informasjon, bilder og video av den italienske nyvinningen. Fra bilder og spesifikasjoner ser det ut til at den italienske produsenten har gjort hjemmeleksa si når de skal tegne en Adventure-sykkel med fokus på løst underlag. Seniordesigner hos Ducati Jeremy Faraud sier at de med respekt har hatt Paris Dakar i tankene når de har designet denne modellen. Vi kan nikke oss enige i den påstanden når vi ser frontpartiet med de to runde hovedlampene som selvsagt er designet med LED-teknologi.

Les flere nyheter her

Chassiset er helt nytt og designet for tøff offroad-kjøring. Med et 21 tommer stort framhjul, 18 tommer bakhjul og Kayaba framgaffel med lang vandring har DesertX hele 25 centimeter bakkeklaring. Av bildene kan det se ut til at motoren er godt beskyttet av en kraftig beskyttelseplate, trolig i aluminium.

Motor

DesertX har fått montert den to-sylindrede motoren Testastretta 11th som er hele 1,7 kilo lettere enn tidligere. Den er annerledes drevet tilpasset gruskjøring. Motoren yter 110 hester ved 9.250 omdreininger perminutt og har et dreiemoment på 92 Nm ved 6.500 rpm. Den seks-trinns girkassen har kvikkskifter og clutchen er av type våtplate med Slipper funksjon.

Bremser og dempere

Forstillingen består av en 46 millimeter gaffel med en vandring på 230 millimeter. Bak finner vi en monoshock-demper som har en vandring på 220 millimeter, hvilket burde holde for de fleste av oss. Demperne foran og bak er fullt justerbare. Bremsene er levert av Brembo og foran finner vi to skiver som måler 320 millimeter i diameter og med en Monoblock kaliper med fire stempler. Bak finner vi en skive på 265 millimeter som knipes av en flytende kaliper med to stempler.

Dimensjoner

Vekten er kanskje ikke imponerende, men heller ikke avskrekkende. Med alle væsker fylt veier DesertX 223 kilo når den er klar for veien. Denne modellen er kanskje ikke for de korteste av oss. Setehøyden er på 875 millimeter og foreløpig vet vi ikke om det finnes noe senke-kit som kan gjøre den lavere.

Avansert elektronikk

Som de fleste Ducati-modeller har også DesertX mye avansert elektronikk. Vi kan nevne Wheelie Control, Engine Brake Control, Cruise Control, avansert ABS system og blinklys som slår seg av selv, når svingen er ferdig. I tillegg ligger forholdene tilrette for turn-by-turn navigasjon, tåkelys, varme i håndtakene, Antitheft system og ekstra fueltank. Tanken som står på fra før rommer 21 liter bensin.

Serviceintrervallene er 15.000 kilometer eller 24 måneder og ventilsjekken foretas ved 30.000 kjørte kilometer.

Pris fra ca: kr. 222.000.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.