Prototypen er ferdig og de første testene er allerede unnagjort. Elektriske TE-1 har ytelse i særklasse og lavere vekt enn sine konkurrenter.

Utfordringen med å lage gode elektriske motorsykler med lang rekkevidde er at de blir tunge på grunn av store batterier. Triumph TE-1 veier kun 220 kilo og er faktisk raskere enn Speed Triple 1200 fra 0 til 100 kilometer i timen. Når det er nevnt er vel kanskje ikke rekkevidden så mye å skryte av. Foreløpige offisielle tester viser at rekkevidden ikke er lenger enn 161 kilometer. Ladetiden derimot er mer imponerende. Ladetiden på et ganske tomt batteri opp til 80 prosent tar ikke mer enn 20 minutter.
Les også: Triumphs elektriske prototype er ferdig, Triumph klare for livetesting av EL prototype og Triumph snart klare med elektrisk prototype
Naturlig nok sammenlikner Triumph prototypen TE-1 med sin Speed Triple 1200, og fra 0 til 100 slår den faktisk bensinmodellen. Null til hundre kilometer i timen gjøres unna på 3,6 sekunder og 0 til 100 miles går unna på 6,2 sekunder. Så noen sinke i trafikken vil den nok ikke bli.
Prototypen er et resultat fra en samarbeid mellom Triumph Motorcycles, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd og WMG, University of Warwick. Design og DNA er hentet fra Triumph og i en pressemelding fra den engelske produsenten uttrykker Triumph at de er svært fornøyd med testresultatene. Testfase nummer fire er avsluttet. Denne fasen har hatt fokus på ytelse på bane og kjøreegenskaper på landevei. Foreløpig vet vi ingen ting om når motorsykkelen settes i produksjon og den kan selges på det norske markedet.