Wankel-motorer er ikke noe nytt fenomen, men hva Brian Crighton har greid å få ut av motoren som står i modellen CR700W er imponerende.

Brian Crighton var tidligere ansatt i Norton som service-ingeniør, og det var nettopp her han fattet interesse for Wankel-motorer. I 1985 ble den britiske ingeniøren overflyttet til Nortons roadracing-team og i modellen RCW588 satt det en Wankel-motor. Siden den tid har ikke Brian sluttet å tenke på roterende motorer. I 2009 inngikk han et samarbeid med Rotron Power Ltd og har siden den tid jobbet tett sammen med Gilo Cardozo som i sin tid grunnla Rotron Power. I tolv år har de to jobbet bak lukkede dører og utviklet en 700 kubikk stor motor med to rotorer.

Motoren

Motorblokka er laget i aluminium for minst mulig vekt. Siden motoren ikke har noen tradisjonelle sylindre eller stempler skal den visstnok være nærmest vibrasjonsfri. Effekten er intet mindre enn imponerende. Motoren yter 220 hester ved 10.500 omdreininger per minutt. For å sette dette litt i perspektiv vil ytelsen være 319 hester per liter motorvolum. Sammenlikner vi ytelsen med de ypperste motorene innen racing yter dagens Formel 1-motorer 309 hester per liter motorvolum og motorene som brukes i MotoGP yter 300 hester per liter motorvolum. Dreiemomentet på CR 700 W er på 105 Nm.

Motoren har kun tre bevegelige deler, har fysisk beskjedne mål og veier kun 24 kilo. Crighton har også utviklet et helt spesielt kjølesystem som via et ejektor-eksossystem skaper et vakuum som blir ført til rotortuppene som gir motoren mer effekt og god kjøling. Motoren er i tillegg utstyrt med et væskekjøling-system for å gi riktig arbeidstemperatur.

Dimensjoner og chassis

Akselavstanden måler 1440 millimeter og setehøyden er på beskjedne 810 millimeter, men vekten er vel det som imponerer mest. Tørrvekten er på utrolige 129.5 kilo. Når vi da har 220 hester tilgjengelig kan vi jo bare tenke oss hvilket råskinn denne maskinen er.

Bremsene er levert av Brembo og er i serien Monoblock. Demperne er fra Öhlins og kåpen ser ut til å være laget i karbon. Om denne motorsykkelen noen gang vil bli sett med skilter på vites ikke. Hvis det skulle bli en realitet blir det spennende å se hvilken prislapp CR700W vil få.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *