BSA gjennoppstår med modellen Gold Star

Etter flere år med utvikling ser det ut til at BSA snart er klare for å sette modellen Gold Star i produksjon.

Den britiske produsenten la ned egen produksjon i Birmingham i 1973, men førte arven videre sammen med Triumph, til selskapet  Norton Villiers Triumph. Da dette selskapet opphørte ble rettighetene til navnet tilbakerført til B.S.A. Company. Lenge var det stille, men i 2016 begynte det å skje noe. På EICMA-messen i november ble den nye modellen Gold Star for første gang introdusert for allmenheten.

Litt overraskende er det kanskje å se at modellen de nå vil lansere er en retro-modell som ser virkelig gammeldags ut. Spekken høres kanskje også litt fortiden til ut hvis vi sammenlikner med andre produsenter, men det positive er at denne vil kunne kjøres med A2 førerkort. Motoren er en-sylindret, har et volum på 652 kubikkcentimeter og yter 45 hester ved 6.000 omdreininger per minutt. Dreiemomentet er på 55 Nm og hentes ut ved 4.000 rpm.

Bremsene er levert av Brembo og foran finner vi en skive som måler 320 millimeter i diameter og en flytende kaliper med to stempler. Bak finner vi en skive på 255 millimeter og en flytende kaliper med ett stempel. Foran finner vi en teleskopgaffel som måler 41 millimeter i diameter, og bak finner vi to dempere som kan justeres i fem trinn. Akselavstanden er på 1425 millimeter og setehøyden på 78 centimeter. Fueltanken rommer 12 liter bensin.

Foreløpig er det uvisst om denne noen gang vil bli solgt i Norge. Visst ser den bra ut, men er det nok for å selge her på berget?

3 thoughts on “BSA gjennoppstår med modellen Gold Star

  1. Dette er virkelig gøyt. Selvfølgelig finnes der marked i Norge( hvis de ikke priser seg vekk). Spennende. Gamle minner om veivhavari og mørkets fyrste strømmer på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.