Ved første øyekast ser den ganske lik sin forgjenger ut, men 23-utgaven av BMW S 1000 RR er ytterlig forbedret, spesielt med tanke på banekjøring.
Det nye designet på kåpen gir motoren mer luft og dermed mulighet for å fin-tunes ytterlig. Rekkefireren til nye BMW S 1000 RR yter nå 210 hester ved 13.750 omdreininger per minutt, altså tre hestekrefter mer enn tidligere. Maks dreiemoment er 113 Nm og hentes ut ved 11.000 omdreininger per minutt. Turtallssperren slår inn ved 14.600 rpm. Girkassen har fått en litt annerledes utveksling slik at bakdekket får bedre grep i ekstreme situasjoner.
Design
I tillegg til å gi motoren mer luft er kåpen ytterlig forbedret etter mange timer i vindtunnel. Blant annet har kåpen fått integrerte vinglets for å få bedre marktrykk i høye hastigheter. Ved 200 kilometer i timen får nye BMW S 1000 RR 7,6 kilo mer trykk på framhjulet enn tidligere. Hvilket vil si bedre bakkekontakt og bedre grep på rette strekker og i sving. Bakenden er annerledes med blant annet kortere skiltholder og integrert feste for actionkamera.
Tekniske fremskritt
Rammen er av typen Advanced Flex Frame og har visstnok fått mer flex. S 1000 RR har M-chassis kit som standard, med justerbar svingarm. Batteriet som nå benyttes er hele to kilo lettere enn tidligere.
Sensorene i sykkelen har også fått i oppgave å lese av verdiene for styrevinkel til enhver tid. Det vil si at sykkelen nå i større grad kan kompensere for bakhjulsslipp med den nye dynamiske traction control-en (DCT) og Brake Slide Assist (ABS Pro).
Av pressemeldingen får vi ikke oppgitt vekt, men alt tyder på at BMW S 1000 RR også er lettere enn sin forgjenger,