
Er du en av de som synes vinteren er for lang og gjerne vil kjøre mer på bane, helst før snøen smelter her på berget? Forvil ikke. Det finnes en løsning for slikt.
Det er tidlig på kvelden og mørket har vist sin ankomst. Høsten er definitivt her og jeg har tatt turen til Gjerdrum for å ta en prat med et par av de som utgjør Sundby Racing. Jeg møter Dag-Steinar Sundby og Dan-Axel Kristoffersen i deres lokaler. En stor oppvarmet garasje med god takhøyde og plass til en semitrailer, dekk, verktøy og mange motorsykler. Dag-Steinar drev aktivt med roadracing i årene fra 1988 til 2003, og siden 1999 har han arrangert Trackdays-turer til Spania, Italia og Tsjekkia.
Pandemien har satt sine spor
Vogntoget de eier er ikke inne akkurat nå, men er på vei fra Spania med motorsykler på hengeren. Covid-19 har vært en vanskelig tid for Sundby Racing. Trekkvogn -og semitraileren- de disponerer ble stående i Spania da det ble lockdown i forbindelse med pandemien. I fjor ble bilen stående i Spania fra februar, og kunne ikke hentes hjem før 17. mai-helgen 2020. I lasterommet sto det 18 motorsykler som ingen fikk tilgang til, men nå ser det heldigvis lysere ut. Dag-Steinar, Dan-Axel, resten av teamet og ti gode kunder foretok en testtur til Spania i oktober inneværende år, og det er disse syklene som nå er på vei hjem. Testturen var vellykket og hvis ikke situasjonen endrer seg blir det flere turer på nyåret.
– Tidligere var 80 – 90 prosent av deltakerne aktive innen motorsport, nå er dette snudd om. Mesteparten av de som er med oss på tur er vanlige gatemotorsyklister. Vi sørger for å pakke motorsykler og utstyr på bil slik at deltakerne kan sette seg på flyet med litt bagasje og hente ut sykkel å utstyr på banen vi skal kjøre på. De fleste bestiller fly og hotell selv, men vi er også behjelpelig med å bestille fly, leiebil og hotell for de som ønsker det, forteller Sundby.
På hovedturen til Spania, i forbindelse med påsken, har de tidligere hatt hele 90 deltakere med på tur. Ellers har de gjerne med seg 25 – 30 deltakere på tur.
– Bilen vår han ta opptil 30 motorsykler, men vi har gjerne med mye dekk og utstyr i tillegg til kundesykler. Derfor er det mest vanlig at vi har opptil 25 sykler med på egen bil, forklarer Sundby.
Ildsjeler
Alle i Sundby Racing har jobber ved siden av. Dette er et sideprosjekt som er tidkrevende og omfattende. De er ildsjeler som brenner for motorsport og banekjøring. Sundby Racing er også dekkforhandlere og stiller med dekk og utstyr til å skifte med under arrangementene. Med på traileren har de alltid med nok gummi for de som går tom.
Det er et stort team som sørger for at kundene får banetid, samt sykler og utstyr trygt transportert frem og tilbake. Siden de alle er ildsjeler har de fortjent sin plass i denne reportasjen. I tillegg til Dag-Steinar og Dan-Axel sørger Julia Ann Tominson, Bjørnar Sand, Kim-Andre Kristoffersen, Hans Christian Sørum og sjåføren Jo-Erik Olsen for at du og jeg kan gjøre det vi kanskje liker aller best. Tilbringe lange dager på en racingbane med motorsykkelen.
Du som leser denne reportasjen tenker kanskje at dette er veldig dyrt, men med tanke på hva du får for det du investerer synes jeg på ingen måte at denne prisen er avskrekkende. Du kan få en tur sørover fra 13.900 kroner. Dette er uten flyreise og hotell, men likevel. Det finnes pakkereiser med og uten motorsykkel som er adskillig dyrere enn dette.
Sundby Racing starter ikke opp flere turer denne høsten, men allerede i februar laster de opp vogntoget med motorsykler og utstyr og setter kursen sørover til Valencia. På et normalår arrangerer de fem-seks turer hvert år. Etter turen i februar er påsken tidspunkt for neste tur. Da er det først Cartagena i Spania, ukedagene før helligdagene, og deretter Catalunia-banen i Barcelona i selve påsken. I sommermånedene er det litt roligere, men du kan også være med Sundby Racing på Trackdays her hjemme. Nærmere bestemt på Rudskogen i slutten av juni. Når sesongen igjen er på hell her hjemme er det på’n igjen. I september laster Sundby Racing igjen opp traileren og sender nye motorsykler og utstyr av sted til mer solfylt strøk.
Hvem kan være med?

– Det er nærmest ingen begrensning når det gjelder hvem som kan være med på en slik tur. Man må ikke ha masse erfaring med banekjøring fra tidligere. Har du en egnet motorsykkel og sikkerhetsutstyr kan du være med. Arrangementene er lukket og alle må ha gyldig reiseforsikring. Når det gjelder forsikring på selve motorsykkelen dekker ikke den vanlige forsikringen eventuelle skader under kjøring på lukket bane.
Alle får transpondere på syklene slik at se sine egne rundetider. I starten kjører vi sammen med deltakerne for å vise sporvalg. Når de første passene er gjennomført blir deltakerne delt inn i puljer etter hvor raskt de kjører. På den måten slipper vi unna en del forbikjøringer og det blir mer behagelig for alle på banen, forklarer Sundby.
Det er spennende å høre Dag-Steinar og Dan-Axel fortelle om turene de arrangerer, men det er ikke til å stikke under en stol at pandemien har vært utfordrende. Nå håper de to at vi skal slippe flere nasjonale og internasjonale begrensninger på reising og arrangementer. Jeg nevnte innledningsvis de store og flotte lokalene de disponerer. Bor du i nærheten av Gjerdrum og ikke har plass til å vinterlagre motorsykkelen i egen garasje kan du kontakte Sundby Racing. De har plass og tar gjerne vare på to-hulingen din i vintermånedene.
