Den italienske produsenten har hatt betydelig vekst de siste årene, og etter hvert skapt en stor portefølje med mange flotte fristelser. Veksten har vært betydelig i USA, men i Australia økte salget med 50 prosent fra 2020 til 2021.
Fjoråret ble et rekordår som skriver seg inn i historiebøkene for den 95 år gamle fabrikken i Bologna. I fjor ble det nemlig solgt 59,447 nye Ducati-er over hele verden, hvilket er en vekst på hele 24 prosent hvis vi sammenlikner med året før, og 12 prosent bedre enn 2019.
Multistrada V4 er den modellen som har solgt best. I 2021 ble 9.957 personer eiere av en ny Multistrada V4, hvilket kanskje ikke er så merkelig. Denne modellen har virkelig tatt opp kampen i Adventure-segmentet og blitt en potent og svært spennende motorsykkel, men V4-motoren fikk den først i fjor.
Etterspørselen etter nye Ducati-er har vært økende også her på berget og vi har tatt en prat med Anders Breiseth som er daglig leder på Løvaas Motor i Holmestrand.
– Det ble solgt bra i Norge også. Vi solgte 152 nye motorsykler i fjor, mot 114 året før. Vi kunne sikkert solgt flere sykler om vi hadde fått fler, og slik vil det nok trolig bli i år også. Vi har bestilt flere sykler enn i 2021, men jeg vet ikke om vi får alt vi har bestilt. Fabrikken prioriterer i første rekke sykler som allerede er solgt til kunder, men vi ser likevel lyst på den kommende sesongen. Vi har allerede solgt bra, og jeg tror de som ønsker ny sykkel har større forståelse for leveringsutfordringene enn tidligere. Mange bestiller tidligere enn før, forteller Breiseth.
På landsbasis ble det solgt 283 nye Ducati-er i fjor, mot 370 året før. En økning på 22 prosent hvis vi sammenlikner med 2020. Løvaas og de andre Ducati-forhandlerne i Norge har all grunn til å smile og mye tyder på bra salg i år også. Nyhetene er mange og nysgjerrigheten rundt den helt nye modellen Desert X er til å ta og føle på.