Aprilia Tuareg 660 – ny utfordrer i mellomklassen

Med 80 hester fordelt på 204 kilo ønsker Aprilia å ta andeler fra adventure-markedet i mellomklassen.

Navnet skjemmer ingen. Tuaregene var opprinnelig et nomadisk berber-folk som utvandret fra det nordlige Afrika og er kjent i resten av verden for sin spesielle blåfarge. Derfor er det kanskje ikke så merkelig at Aprilia mest viser den blå varianten når de markedsfører nye Tuareg. Men fortvil ikke. Desom du ikke liker den bå varianten finnes den også i fargekombinasjonene Acid Gold (gul og sort) og Martian Red (rød og sort).

Gjennom høsten har produsenten stadig lekket små drypp om denne nyheten, og endelig har vi fått bilder og mer utfyllende informasjon om denne motorsykkelen.

Motoren er to-sylindret og leverer 80 hestekrefter ved 9.250 omdreininger per minutt. Dreiemomentet er oppgitt til å være 70 Nm og hentes ut ved 7.000 omdreininger. Den har våtsumpsmøring, fire ventiler per sylinder, slipper clutch og en sekstrinns girkasse, hvilket heller ikke er helt uvanlig blant dagens konkurrenter. Motoren styres elektronisk via Ride By Wire-prinsippet og er utstyrt med fire kjøremoduser. Tuareg 660 er også utstyrt med Tracktion Control (ATC), Engine Brake (AEM) og Cruice Control (ACC)

Med høy bakkeklaring og 21 tommer stort framhjul markedsfører Aprilia denne som en Adventure-motorsykkel som skal tåle røffe underlag. Rammen er konstruert og laget i stål og motorsykkelen har en kjøreklar vekt er 204 kilo.

Demperne er levert av Kayaba. Foran finner vi en gaffel som måler 43 millimeter i diameter og har en vandring på 240 millimeter. Bak finner vi en Monochock-demper fra samme fabrikat som også har en vandring på 240 millimeter. Bremsene er levert av Brembo og foren finner vi to flytende skiver og kalibere med fire stempler hver. Bak er det montert en skive på 260 millimeter og en kaliber med to stempler.

Med et oppgitt forbruk på 0,4 liter per mil og en 18 liters tank kan du nå langt mellom hver fylling. Vi gleder oss veldig til å prøve denne.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.