Tredje generasjon Suzuki Hayabusa – why change the winning team?

Gjennom 10 år med testing av ulike prototyper fant den japanske produsenten ut at de allerede hadde en vinner. Nye Suzuki Hayabusa har nok en gang tatt utgangspunkt i modellen som første gang så dagens lys i 1999.

Selv om navnet og DNA-et er gammelt er tredje generasjon Hayabusa likevel en ny og moderne motorsykkel som skal prestere like godt på bane som på landevei.

Les flere nyheter her

Tidlig i dag morges lanserte Suzuki nye Hayabusa på digitale plattformer. Vi kjenner igjen designet som er elsket og hatet, og førsteinntrykket er penere linjer sett fra alle vinkler. Kåpen er blitt smidigere og skal visstnok enda bedre beskyttelse mot vind for føreren.

Suzuki Hayabusa
Alle komponentene i motoren skal ifølge produsenten være forbedret

Selv om oppskriften er gammel er hele 550 komponenter endret til det bedre. De japanske ingeniørene har gått gjennom hver eneste bolt og pakning og gjort forbedringer. 

Samme motor

Motoren er den samme rekkefireren på 1340 kubikk med fire ventiler per sylinder, men  ifølge produsenten er den mer moderne og tunet annerledes. Foreløpig er det vanskelig å finne komplette data på effekt, men presentasjonen forteller at utviklerne har jobbet for å få mer kraft i mellomregisteret i området 5000 – 6000 rpm. Motoren som nå styres etter prinsippet Ride by Wire og har tre kjøre moduser. 

Det vi vet er at nye Hayabusa veier 264 kg når tanken er full og at setehøyden ikke er på mer en 80 centimeter. Styrekrona er trukket 12 millimeter lengre bakover for å få bedre stabilitet og svingegenskaper. 

Suzuki Hayabusa
Nye Hayabusa skal være mer stabil enn sine forgjengere.

Nye Hayabusa er utstyrt med Brembo Stylema bremser foran, men av en eller annen grunn har de valgt en annen produsent bak. Bremsene bak er fra Nissin og har en kaliper med to stempler. Motorsykkelen er utstyrt med sensorer som tar høyde for nedlegg når ABS-en slår inn.

Raffinert elektronikk

Når det gjelder elektronikk har nye Hayabusa det meste som konkurrentene har. Mellom to analoge klokker til fart og turtall finner vi en digital skjerm for ytterlig informasjon.

Hayabusa er nå utstyrt med kvikkskifter, blipper, cruise conrol, hill hodt og mye mer. Den har tre kjøremoduser og  Anti Lift Control som hjelpemiddel dersom du skulle bli litt for ivrig på rulla.

Suzuki Hayabusa har vervet mange tilhengere siden den første utgaven så dagen lys i 1999. Produsenten lover fremdeles en toppfart på 299 kilometer i timen selv om de foreløpig ikke vil fortelle hvor mange hester motoren har.

Suzuki Hayabusa
Tre generasjoner Hayabusa.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *