To nye enduro-modeller fra Yamaha

Yamaha har hentet erfaring og teknologi fra motocross-modellene til utviklingen av to helt nye endurosykler, WR250F og WR450F.

Yamahas endurosykler WR250F og WR450F har noe av den mest avanserte teknologien i enduromarkedet, inkludert et unikt motordesign med snudd topp og den banebrytendetelefonappen Power Tuner som tilbyr rask og enkel trackside-tuning.

Pressemelding fra Yamaha

Det fremoverrettede innsuget og bakovervendte eksosløpet har en omvendt layout som ikke bare gir bedre innsugseffektivitet og bedre effekt. Luftinntaket kommer i front og bensintanken sentralt i chassiset. Den bakoverskrånende sylinderen og et eksosanlegg som er ført tett rundt motoren bidrar også til sentralisert vekt og dermed en bedre manøvrerbarhet.

I tillegg til de kraftige og smidige motorene, drar WR250F og WR450F enduro-syklene også nytte av bransjeledende chassisdesign med en lett alu-ramme, en førsteklasses hastighetssensitiv KYB-gaffel og et lenkeoppheng bak som gir en presis og stabil oppførsel i det tøffeste og mest utfordrende terrenget.

Til 2022 har WR250F gjennomgått en stor motor- og chassisoppgradering med avansert teknologi fra sykkelen som har dominert 250 cc motocross-klassen i 2021.

Sterkere motor

2022 WR250F har el-start og er utstyrt med en avansert væskekjølt 4-takts motor som er betydelig oppgradert med løsninger fra den mesterskapsvinnende YZ250F.

En ny topp hentet fra YZ250F er en av komponentene som gjør 2022 WR250F mye sterkere i mellom – og toppregisteret – og enda bedre tider på spesialetappene. Motorens fremovervendte innsug har også nye kanaler, og sammen med et bredere luftinntak inspirert av YZ250F gir dette nyedesignet en overlegen luftstrøm og høyere forbrenningseffektivitet. Resultatet er økt effektgjennom hele turtallsområdet.

Løpsvinnende KYB-suspensjon

Yamahas KYB-gaffel, er ytterligere raffinert for 2022 med en rekke modifikasjoner som gir enda bedre kjøreegenskaper og styring. Nye demperinnstillinger samsvarer med den reviderte stivheten til det nye chassiset, og nydesignede gaffelfester, fotpinner og foraksel forbedrer kjørekvaliteten ytterligere.

Lenkearmopphenget bak har også blitt oppjustert med nye demperinnstillinger på KYB-støtdemperen.

Avansert frambrems hentet fra YZ250F

Bremsekraft er like viktig som motorkraft, og 2022 WR250F er utstyrt med en lettere og kraftigere frambrems fra YZ250F.

Det avanserte designet bruker en 30 prosent stivere frontkaliper som er utstyrt med stempler som har større diameter og en ny 270 mm skive foran. Nye bremseklosser har et 25 prosent større overflate enn det forrige systemet.

WR450F

WR450F er redesignet for 2021-sesongen. I likhet med den oppgraderte WR250F, drar WR450F nytte av et bredt spekter av avansert teknologi fra sitt MX-søsken.

Høyteknologisk motor med snudd topp 

WR450Fs kompakte og lette 450 cc motor har Yamahas kjente snudde topp som gir en rekkefordeler. Dette bidrar til sykkelens smidige håndtering, mens den tøffe fem-trinns girkassen og den kraftige clutchen er klare til å levere jevn og pålitelig giring selv under de mest vanskelige forholdene. Power Tuner-appen øker brukervennligheten og gjør det mulig å endre motorinnstillingene raskt og enkelt for å passe til praktisk talt alle forhold. 

Lett bjelkeramme i aluminium

WR450Fs lette bilaterale stråleramme i aluminium er produsert ved hjelp av Yamahas unike CF-teknologi (Controlled Fill) som gjør det mulig å bruke vegger med varierende tykkelse for å gi enfinjustert stivhetsbalanse – ideell for enduro, der nøyaktig følelse og presis feedback er avgjørende.

Klasseledende fjæring

Fjæringen er blant de beste i klassen, og bruker den anerkjente KYB-gaffelen med det hastighetsfølsomme systemet som gir overlegen kontroll ved både lav- og høyhastighetskjøring –og lenkeopphenget bak har en spesialtilpasset KYB-støtdemper. Både foran og bak brukes enduro-spesifikke innstillinger for effektiv støtabsorpsjon over et bredt spekter av hastigheter ogforskjellige typer terreng.

WR450Fs bremsesystem er det samme som på 2022 WR250F, med en 270 mm skive foran og en lett kaliper med stort stempel som gir enestående stoppkraft sammen med en nøyaktig følelse.

En kompakt og lett flerfunksjonsskjerm med kilometerteller, to turtellere, klokke,timer/stoppeklokke – og en nyttig drivstofforbruksindikator gjør det mulig for førere og team åplanlegge drivstoffstopp mer nøyaktig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *