NT 1100 – ny touring-modell fra Honda

Den japanske produsenten ønsker en enda sterkere posisjon i touring-segmentet. Nå er den endelig her, Honda NT 1100.

HONDA NT1100 ser komfortabel ut for fører og passasjer.

Modellen er akkurat blitt tilgjengelig for pressen, og ut i fra bilder og video liker vi det vi ser. Honda har jobbet ut i fra verdiene, smidig, komfortabel og enjoyable. Litt vanskelig å finne en god dekkede oversettelse for sistnevnte stikkord, men det ser ut til at Honda har konstruert en motorsykkel som er mindre, og trolig smidigere enn toppmodellen Goldwing. Med den samme motoren man finner i CRF 1100 ønsker Honda å fri til langturfolket. Honda har lang tradisjon med å lage komfortable langturmaskiner. Vi finner fremdeles flere eksemplar av Pan European og Deauville langs norske veier og som et rimeligere og lettere alternativ til Goldwing har vi tro på denne nye modellen.

Med en heldekkende kåpe, og en vindskjerm man kan justere i fem trinn, ser dette ut som en motorsykkel som man kan dra unna noen lange dagsetapper med. Beviset for at vi har med en ekte touring-sykkel å gjøre finner vi i standardutrustningen. Uten å betale noe ekstra får du med vesker, varme i håndtakene og Cruice Control.

Chassis

Rammen og svingarmen er laget i aluminium for å holde vekten nede. Sittestillingen er aktiv, men oppreist, og foran finner vi en opp-nedgaffel fra Showa og to 310 millimeter store skiver. Disse knipes av to kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en Monochock-demper med en 14 millimeter aksel og demperne (foran og bak) har en vandring på 150 millimeter. Bak finner vi også en bremseskive som måler 265 millimeter og en kaliper med ett stempel. Demperne er fullt justerbare og justeres via hydraulikk.

Motoren er den samme to-sylindrede parallell-twin motoren som vil finner i CRF 1100 Africa Twin. Her har produsenten tatt ut 100 hester som hentes ut ved 7.500 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment er 104 Nm og oppnås ved 6250 rpm. Motoren er map-et litt annerledes enn på Africa Twin og har fem kjøremoduser, Urban, Rain, Tour og User 1 og User 2. Denne som mange av Honda-modellene kan leveres med to typer girkasser, automat (DCT) eller vanlig manuell.

Moderne elektronikk

For å gi føreren all tenkelig informasjon er NT 1100 utstyrt med en 6.5 tommer stor TFT-skjerm i tillegg til en liten LCD-skjerm. Alle lamper er LED-lamper og du kan koble deg opp med mobiltelefonen via Apple CarPlay og Android Auto.

Setehøyden er på beskjedne 820 millimeter, bakkeklaringen 175 millimeter og akselavstanden er på 1535 millimeter. Foreløpig har importøren (Kellox) valgt å ikke gå ut med pris siden det er litt usikkert på hva den reelle CO2-avgiften til slutt blir, men vi kan røpe at den blir rimelig i forhold til hvor mye utstyr som er standard.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *