Norton V4 SV – comeback fra Storbritannia

Av bildene ser den ekslusiv ut og vi liker linjene i designet.

«Motorsyklene du har ventet på har ikke forsvunnet». Sitatet er direkte oversatt fra Norton sine hjemmesider. Norton V4 SV er like rundt hjørnet.

Maskineringen er delikat og engelsmennene viser med denne modellen at de fremdeles kan MC-håndverket.

Om vi får se disse motorsyklene i salg i Norge vil kun tiden vise, men det vi kan lese fra spesifikasjonene -og se på bilder- ser veldig lovende ut. Norton markedsfører denne motorsykkelen som den mest luksuriøse britisk produserte superbike noen sinne. Allerede her aner vi at prislappen prislappen vil bli for de med en velfylt lommebok eller et ny-signert husbanklån. Motorsykkelen blir delvis håndlaget og komponentene er i øverste klasse. Blant annet er de blanke rammerørene polert med hjelp av menneskehender.

Spenstig motor

Motoren er en fire-sylindret 72-graders V-motor som skal yte 185 hester ved 12.500 omdreininger per minutt. Innsugsventilene er laget i titan og kamakslene roteres med hjelp av drev og kjeder for mindre varmeutvikling. Maks dreiemoment er 125 Nm og hentes ut ved 9.000 omdreininger per minutt. Bensintanken ligger under setet og er laget i karbon med kevlarforsterkniger. Kåpen er også laget i karbonfiber og rammen i aluminium. Tørrvekten er oppgitt til å være 193 kilo.

Demperner er levert av Ölins og bremsene fra Brembo. Foran finner vi en Öhlins NIX30 gaffel som er fullt justerbar og bak finner vi en fullt justerbar monoshock-demper fra samme fabrikat med betegnelsen TTXGP. Skivene foran er flytende og måler 330 millimeter i diameter. Disse knipes av to Monoblock-kalipere fra Brembo. Bak finner vi en skive på 245 millimeter og en kaliper med to stempler. Mastersylinderne foran og bak er også levert av Brembo.

Moderne elektronikk

V4 SV er utstyrt med en seks tommer stor TFT-skjerm i farger og herfra vil du kunne velge mellom tre kjøremoduser, Wet, Road og Sport. Motorsykkelen er utstyrt med en seks-akset IMU som også tar hensyn til nedlegg når den sender informasjon til ABS-systemet. Du finner også kvikkskifter opp/ned med auto-blipper som originalutstyr på denne. Lys og blinklys er i LED-teknologi og keyless vil være standard. I likhet med deg som leser denne artikkelen er vi spente på å høre hva prislappen til slutt lyder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *