KTM Super Duke RR – enda mer ekstrem

Med en vekt – ytelse fordeling på 1:1 vil vi tro at KTM 1290 Super Duke RR vil leve opp til slagordet Ready to Race.

Torsdag 8. april kan du forsøke å sikre deg et av 500 eksemplar av KTM 1290 Super Duke RR

Med så mange karbon-deler at en formel-1 bil kan bli flau har KTM laget en versting-utgave av 1290 Super Duke. Torsdag 8.april åpner KTM for online salg av et begrenset antall på 500 eksemplar word wide. Super Duke RR er slanket ytterlig ni kilo i forhold til R-modellen. For å få til denne vektreduksjonen har KTM måttet ta i bruk det lette materialet karbon på langt flere deler enn tidligere. Alle deksler, kjølekanaler og skjermer er støpt i det ultralette og sterke materialet. Like så er det med de sju-eikede felgene. De er hele 1,5 kilo lettere enn de vi finner på R-modellen.

Ready to Race!

Effekten er -som på R-modellen- 180 hester, og med så mange deler i ultralett karbon veier KTM Super Duke RR nå nøyaktig like mange kilo som den har antall hester, altså 180 kilo. Og med et dreiemoment på 140 Nm skal du holde deg godt fast når du vrir på rulla. Apropos rulla! For at føreren ikke skal få en ubehagelig vinkel i håndleddet, når det skal mates godt på, har produsenten kortet ned vandringen på gasshåndtaket med sju grader. På denne trenger du bare å rotere handleddet i 65 grader for å få full gass.

Vi finner det beste av komponenter på denne ekstreme utgaven. Fothvilerne er frest ut i Aluminium. Det samme gjelder for de fullt justerbare racing-hendlene til clutch og forbrems. På øverste hylle hos produsenten WP har KTM plukket det beste av støtdempere. Foran finner vi WP Apex Pro 7548, og bak finner vi monoschock-demperen WP Apex 7746. Demperne er selvsagt semi-aktive og kan i tillegg til de faste kjøremodusene settes opp slit du måtte ønske.

For å få ned vekten så mye har den østeriske fabrikken i Mattighofen gått gjennom alle detaljer. Til og med batteriet er «slanket». Det nye Lithium-batteriet er vesentlig lettere enn tidligere. Slip-on potten fra Akrapovic er av naturlige årsaker ikke støpt i karbon, men laget i titan for å få ned vekten også på denne.

Elektronikken på denne motorsykkelen er minst like spennende som komponentene. En seks-aksers sensor (IMU) sørger for at motorsykkelen har kontroll på underlaget til enhver tid. Justerbar Anti Wheelie Control, ABS som tar hensyn til nedlegg og et eget program for deg som kunne tenke seg å ta med denne på bane er bare noe av de elektroniske finessene du finner på denne motorsykkelen.

I skrivende stund er det bare to dager til salget åpner, og du lurer kanskje hva herligheten vil koste. Med tanke på at den kun vil bli solgt i 500 eksemplar verden over er ikke prisen avskrekkende. For 314.000 blanke norske kroner kan du skaffe deg et eksemplar hvis du er rask nok.

KTM 1290 SUPER DUKE RR right
KTM 1290 SUPER DUKE RR front right
KTM 1290 SUPER DUKE RR Action-2
KTM 1290 SUPER DUKE RR Action
KTM 1290 SUPER DUKE RR Action-3
previous arrow
next arrow
Shadow

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *