Honda markerer 30 år med Fireblade

Siden 1992 har Honda produsert og utviklet R-modeller med motorer på 1000 kubikk under navnet Fireblade. 2022 modellen går inn i rekken som den mest avanserte noen sinne.

Tekst: Rolf W. Marthinsen Foto: Honda

Ny og gammel: Fargene på jubileumsmodellen er inspirert av modellen som kom ut i 1992.

For å gjøre litt ekstra stas på det ærverdige jubileet lanserer Honda også en jubileumsutgave som lages kun i et begrenset opplag. Dekalene på denne er inspirert av den første modellen som kom ut i 1992.

Les flere nyheter her

22-modellen er drevet litt annerledes og har en forbedret kvikkskifter som sørger for en enda bedre akselerasjon.

Den fire-sylindrede rekkemotoren yter nå 214,5 hester ved 14.500 omrdreininger per minutt, og når kjøreklar vekt er på 201 kilo sier det seg selv at dette flytter seg om du finner en bane i nærheten. Honda har jobbet mye med aerodynamikken. Linjene på 22-modellen er lekre og vi tror produsenten som de sier at luftmotstanden aldri har vært mindre. Vingene foran sørger for bedre marktrykk og i større grad hindrer at motorsykkelen går opp på bakhjulet ved godt pådrag.

Maks dreiemoment er på 112 Nm ved 12,500 omdreininger per minutt. Med Honda Selectable Tourqe Control (HSTC) kan du selv velge hvor mye dreiemoment du ønsker for å få en jevnere gange. Nye Fireblade 1000RR-R har tre forhåndsdefinerte kjøremoduser, og et modus hvor du selv kan velge dine egne parametere.

Chassis

Rammen på Fireblade 1000RR-R er laget i aluminium og svingarmen er laget i samme materiale for å holde vekten på et minimum. I speck-en finner vi også annen generasjon Öhlins dempere. Foran finner vi en NPX S-EC gaffel som måler 43 millimeter i diameter og har en vandring på 125 millimeter. Bak finner vi en monoshock-demper med betegnelsen TTX36 S-EC som har en vandring på 143 millimeter. Bremsene er også eksepsjonelle. Foran finner vi to skiver på 330 millimeter og to Brembo Stylema kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en skive på 220 millimeter og en kaliper fra samme fabrikat med to stempler. Dekkene som produsenten har valgt er Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *