BMW med fire oppgraderte modeller i K 1600-serien

Vi så det vel egentlig komme; at BMW også måtte brushe opp sine seks-sylindrede toppmodeller, slik at disse også henger med i tiden.

Og visst har de svært populære toppmodellene fått oppgraderinger vi kan like. Med den samme store TFT-skjermen som vi finner på R 1250 RT, enda sprekere motor og topp moderne belysning med LED-teknologi har BMW satt en stor prikk over i-en.

Alle de fire modellene, K 1600 B, K 1600 Grand America, K 1600 GT og K 1600 GTL har gått gjennom den samme forvandlingen. For å gi syklene et mer moderne preg har de alle fått den nye 10,2 tommer store TFT-skjermen hvor du blant annet kan få opp kartapplikasjon og ny og forbedret mobiloppkobling. Den delikate skjermen har 1920 X 720 piksler og tilsvarer nesten full HD-oppløsning. Fronten har fått en ny og spennende hovedlampe som har kurvelys og følg-meg-hjem belysning for å nevne noe.

Og heldigvis har ikke BMW falt for fristelsen med å gå ned på antall sylindre. Selv om motoren har måttet imøtekomme Euro-5 kravene har den likevel blitt sterkere. Motoren yter fremdeles 160 hester, men har fått ti flere Newtonmeter. Det vil si at dreiemomentet nå er på hele 180 Nm.

K 1600-serien er motorsykler som har alt for at turen skal bli vellykket. Modellene er velprøvde gjennom mange år og har satt komfort som den viktigste saken på agendaen. Siden du også har fire modeller å velge blant kan de fleste av oss finne en modell som passer til egen kjørestil. GT-utgaven er den mest sportslige og innbyr til aktiv kjøring. GTL-uttgaven har litt mer oppreist kjørestilling og er svært komfortabel for passasjer. Liker du en mer laidback kjørestil er K 1600 B eller K 1600 Grand America et mer naturlig valg. Sistnevnte kommer også i en unik utgave med helt spesiell lakkering.

Alle modellene har BMWs Telelever fjæring som blant annet hindrer at motorsykkelen “stuper” ved hard oppbremsing. Bremsene er BMWs egne, og foran finner vi to 320 millimeter skiver som knipes av kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en 320 millimeter skive og en kaliper med to stempler.

K 1600-modellene er tunge. Våtvekten er på 343 kilo, men når det er nevnt bør du likevel ikke være den største i klassen for å kjøre disse maskinene. Tyngdepunktet er lavt og setehøyden er ikke på mer enn 810 mm (gjelder K 1600 GT). I tillegg har de revers slik at du nærmest kan parkere hvor du vil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *