Hvis du har vært innom Speed Motorcenter i Sandefjord den siste tiden har du kanskje langt merke til en strøken 1978-modell Yamaha XT 500 som står utstilt i andre etasje.
Eieren er Tore Westrum som i sin tid kjøpte denne som et oppussingsprosjekt av Speed med en avtale om at den måtte stilles ut i butikken en periode når den endelig var ferdig. Hvilket Westrum på ingen måte var imot.
Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen
Motorsykkelen så ganske bra ut, men ettersom Tore begynte å gå litt dypere i materien ble han mer skuffet jo mer han skrudde fra hverandre. Her var det bare å brette opp ermene. Planen var at den skulle være ferdig til Speed Motorcenters 50-årsjubileum i fjor, men så kom Covid-19 som satte kjepper i hjulene for stor feiring med mange mennesker.
– Missforstå meg rett. Jeg var nesten litt glad for utsettelsen av arrangementet. Tidsmessig lå jeg litt dårlig an med å få XT-en ferdig, og med utsettelsen kunne jeg gjøre meg skikkelig flid med å få den helt strøken. Denne har jeg plukket helt ned og jeg har lagt stor vekt på å få den så lik originalen som mulig. Motoren er nesten ny. Veivaksel og sylinder var bra, men det aller meste er overhalt eller byttet ut med nye deler. Rammen ble sandblåst og pulverlakkert. Motoren har jeg blåst, pusset og lakkert selv. Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har lagt ned i Finnish-en, forteller Tore.
Les også: Restaurerer klassikere på løpende bånd
Han begynte å plukke motorsykkelen fra hverandre i desember 2019, og i mai inneværende år var sykkelen ferdig. Tore kunne endelig parkere den ekstremt flotte XT-en i andre etasje på Speed Motorcenter rett etter sommerferien.
– Underveis fant jeg ut at sykkelen nesten ikke hang sammen, og jeg måtte ta et valg på hvordan resultatet skulle bli. Jeg bestemte meg for å totalrenovere, og sette den i stand så original som mulig. Det har vært en omfattende prosess, men jeg er fornøyd med resultatet.
Litt gammelt og mye nytt

– Jeg har kjøpt mange nye deler. Alle pakninger og lagre er nye, og jeg har jobbet mye med å få tak originaldeler. Jeg har delekatalogen og mye fikk jeg bestilt gjennom Speed, men det finnes ikke noe komplett delelager hos Yamaha på så gamle sykler. Jeg vil benytte anledningen til å takke delelageret på Speed for god hjelp med å skaffe deler. Jeg måtte også søke i utlandet, og fant mye deler på CMS i Nederland, Kedo i Tyskland og E-bay. Ny eksospotte greide jeg ikke å få tak i. Her måtte jeg, med god hjelp av en kamerat, rustsveise og justere på den gamle.
Tore forteller at bensintanken er den originale. Den var litt bulkete og ganske grodd innvendig, men ble renset med vann og sitronsyre som er Tores spesialtriks for rengjøring av gamle bensintanker.
– På så gamle sykler som dette er det ofte skrudd en del på opp gjennom tiden. Denne bar preg av mye råtaskruing, for å si det sånn. Det var brukt mange rare bolter og jeg brukte mye tid finne– og bestille de riktige boltene, forklare Westrum.
Skjermene er nye og blinklysene er originale med matt glass bak, og blanke foran som det skulle være på den tiden.
Penere enn da den rullet ut av butikken
Finnish-en på denne motorsykkelen er antakelig bedre enn da sykkelen var helt ny. Lakken og det lille som er av krom er så blankt at man kan speile seg. Sykkelen er så fin at det på ingen måte ville vært feil og hatt den som et møbel i stua, selv om kanskje kona ikke er like enig i den påstanden.
– Jeg var helt klar og tydelig til lakkereren at dette måtte bli 100 prosent strøkent. Jeg diskuterte ikke en gang om pris. Det viktigste var at dette måtte bli veldig bra, forteller Tore.
Blir lagt merke til
XT-en til Tore blir lagt merke til der den står og skinner i Yamaha-avdelingen på Speed Motorcenter.
– Vi får mange hyggelige kommentarer om denne motorsykkelen. Den appellerer nok veldig til de kundene vi har i butikken som er så gamle at de husker denne kom ut på det norske markedet, forteller Yamaha-selger for Speed Motorcenter Odd Aarhus.
Jeg møter Tore først i garasjelokalene han leier i Sandefjord, og noen dager senere i butikken til Speed Motorcenter i forbindelse med avdukingen av nye Yamaha R7. Lokalet Tore leier er stort, og det er kaldt ute når jeg kommer. Tore har fyrt opp med en gassvarmer slik at deg skal være behagelig å komme på besøk. Og behagelig er det virkelig. Lokalet er stort og inneholder mange nye og gamle motorsykler.
– Lokalet er kanskje i største laget, men det var faktisk kona mi som sa at jeg burde slå til. Siden det er så stort er vi flere som holder til her, og noen leier også vinterlagring av meg. Da blir ikke husleien avskrekkende, forklarer Tore.
Nytt to-taktsprosjekt
Tore er ikke en kar som ligger på latsiden. Han har flere prosjekter i verkstedet og lengst fremme ved arbeidsbenken står det en 86 mod. RD 350. Hvilket var en motorsykkel som imponerte da den kom, og mange husker sikker denne. Når man ser nærmere etter på denne sykkelen ser man kjapt at denne ikke ikke kommer til å bli i original forfatning når den er ferdig. Foran har Tore montert en gaffel til en Yamaha TZR 250 91-modell, svingarm fra en 88 modell FZ 600 og R6 demper. Planen er å tilpasse et Ducati-hjul som skal monteres bak.
Motorsyklist i sjelen
Det er svært hyggelig å komme på besøk i garasjen til Tore. Det første som møter meg er en stor hvit vegg med et enormt rødt Yamaha-skilt. Dette skiltet fikk Tore da Speed gjorde om i Yamaha-avdelingen, og han er ikke bare litt stolt over denne ervervelsen.
Midt i lokalet innbyr en skinnsalong og salongbord til en god prat og en kopp kaffe. Tore forteller om tiden som motorsyklist, og listen over alle motorsyklene han har hatt opp gjennom årene er for lang til å ha med i denne artikkelen.
Tore har vært motorsyklist i sjelen så lenge han kan huske. Det begynte med en moped som bestefaren hans en gang kjøpte ny hos Olaf Ekely i Sandefjord i 1955. En Tempo Handy med to gir. Denne har vært i familiens eie siden den var ny og frem til i dag. Og det kommer kanskje ikke som noen bombe at Tore i 1991 restaurerte denne mopeden som nå står blank og fin i verkstedet.
– Det begynte da jeg var 10 år, da vi fikk liv i den gamle mopeden. Det var jo helt rått. Med 1,25 hester raste jeg runt på denne med et stort smil om munnen. Siden den tid har jeg alltid vært fascinert av motorsykler. Jeg har også en bror som er ti år eldre enn meg. Han kjørte også rundt på denne mopeden før meg, og når tiden var moden kjøpte han en Tempo Taifun og senere en Honda CD 125. At han kjørte motorsykkel har nok også preget meg opp gjennom årene.
Da Tore omsider ble 16 år ble det en 77-modell Yamaha RS 100. Denne ble flittig brukt sommer som vinter. Tore kjørte faktisk over 40.000 kilometer i løpet av to år på denne. Våren 1983 kjøpte han sin første tunge motorsykkel, en Yamaha XJ 750 Yamaha 1982 modell, og vinteren 1985 ble denne byttet ut med en Yamaha RD 500 1984 modell. Tore alltid alltid hatt en spesiell forkjærlighet for to-taktere. Tore jobbet i flere år deltid på Speed med å pakke ut og montere nye motorsykler, og det var var igjennom Speed Yamaha-senter i Oslo han kom over RD-en som kun hadde gått som demosykkel.
Tore synes det er ekstra stas om han kommer over gamle motorsykler som er Sandefjords-registrerte. Det står noen slike i verkstedet, men de er dessverre ikke er hans.
Denne reportasjen ville blitt en bok om vi i detalj skulle skildre hele Tores MC-liv, men det er i hvert fall viktig å få med at Tore ikke bare er opptatt av gamle sykler. Han eier også en 2016 modell Yamaha R1 som er sykkelen kan kjører turer med. Denne motorsykkelen har brakt han til alpene og mange andre flotte turer.
– Jeg synes det er noe helt eget å dra på MC-tur. Da føler jeg meg virkelig fri. Da legger bekymringer og plikter til side og prøver å være mest mulig til stede i øyeblikket.
