Snart klar for årets vakreste eventyr

Det er ennå noen uker til 690-en og jeg skal ut på årets eventyr, men det må være lov å glede seg. Planen er å kjøre fjell og skogsveier i tre land og overnatte i hengekøye.

Fører og maskin klar for ny ekspedisjon. Foto: Jon Klasbu

Etter et par år med lockdown har det de to siste årene blitt norgestur med blant annet Nordkapp som et spennende delmål. I 2020 med en KTM 790 og fjor med en elektrisk Zero. Siden grensene igjen er åpne vil jeg denne gang utforske skogene i et par av nabolandene våre. Planen er å kjøre Trans Eurotrail (TET) fra Norge, opp et stykke gjennom Sverige og over til Finland.

I januar kjøpte jeg en ny KTM 690 EnduroR som jeg siden har bygget om til en adventure-maskin som skal tåle det meste og ha rekkevidde nok til å kjøre lange strekk mellom hver bensinstopp.

Hva har jeg gjort på denne kan du lese om i denne artikkelen

Det har tatt litt tid å få motorsykkelen helt ferdig. Som i de fleste bransjer er det også leveringsproblemer når det gjelder MC-deler. Det jeg ventet alle lengst på var eksospotten fra Arrow. Når den kom på plass var det som å sette prikken over i-en. Jeg har valgt en eksospotte med katalysator og som skal tilfredsstille lydkravene. Når man kjører på øde områder er det fint om det ikke bråker for mye. Jeg ønsker å spare de som har tatt turen langt oppe i fjellheimen – for å slippe unna storbyenes mas og bråk – for en tulling som kommer forbi med strake rør, og som tror at verden bare er der for seg. Når det er nevnt har min oransje venn likevel fått riktig fin lyd, selv om den ikke slår ut på Richters Scala. Litt grovere i målet en originalanlegget, men avdempet.

Tilfreds med endringene

Jeg er veldig fornøyd med hvordan 690-en er blitt og fikk testet den bra i Mattila i Sverige for et par uker siden. Jeg er spesielt overrasket over vindskjermen og det nye komfort-setet fra Seat Consept. Nå er det ingen problem å kjøre milevis med transportetappe før grusen kommer. Førstegangservice er tatt og nå ligger alle forhold til rette før årets tur.

Må jo være lov til å leke litt under testkjøring. 690-en er definitivt leken og klar for langtur. Foto: Jon Klasbu
For å være sikker på å finne fram er 690-en utstyrt med dobbel navigasjon. Foto: Rolf W. Marthinsen

Ruta i grove trekk

Jeg liker ikke å planlegge alt for mange detaljer før jeg drar på tur, men en foreløpig rute vil være å starte med en transportetappe fra Horten til Beitostølen og videre opp mot Valdresflye før jeg brekker av og begynner på TET. Her begynner nydelige Jotunheimveien og senere vil jeg dreie retning nordover. Jeg beregner å bruke tre dager i Norge før jeg krysser over til Sverige. Jeg vil fortsette på TET nordover i Sverige, men ikke helt opp. Her blir det mye skog og garantert en del mygg, så forholdsregler er tatt. Planen er å brekke av mot Umeå for så å ta ferja over til Vasa i Finland. Vel over på den andre siden vil jeg kjøre østover til jeg igjen treffer det finske TET-sporet, og kommer til å holde sporet en stund før jeg igjen forsetter østover mot et litet sted som heter Järvisydän. Her skal jeg besøke en kar jeg traff på MC-tur i Portugal i november. Det blir trolig en hviledag i Järvisydän før jeg setter kursen mot Helsinki hvor planen er å ta båten over til Stockholm. Det skiller cirka 50 mil med skog mellom Stockholm og Horten, så jeg vil tro at det blir en del grus på siste etappe før jeg endelig er hjemme.

Jeg har satt av to uker til turen, men vil trolig bruke 10 -11 dager hvis ikke noe uforutsett oppstår. Jeg starter turen i begynnelsen av uke 30 fra Horten.

Navigasjon

For å kunne navigere meg trygt fram har jeg utstyrt 690-en med to navigasjonsenheter. En Garmin XT og en smarttelefon hvor jeg bruker Osmand som kartapplikasjon. Jeg skal kjøre turen alene og er avhengig av å kunne navigere riktig selv om en enhet skulle slutte å virke. På transeurotrail.org kan man laste ned de siste TET-sporene (.gpx) fra hvert enkelt land. Dette gjør jeg på forhånd og på noen strekninger må jeg finne gode veier selv. På deler av turen må også bensinstopp planlegges nøye. Selv om jeg har montert en ekstra tank på sykkelen har jeg ikke mer en 18,5 liter bensin totalt. Dette gir likevel en rekkevidde på over 40 mil.

Bagasje

For å kunne få med meg alt jeg trenger bruker jeg et bagasjesystem uten braketter eller bøyler fra Mosko Moto. Systemet heter Reckless 80, hvilket vil si at jeg har 80 liter plass til rådighet. I tillegg har jeg en tankbag til litt småtteri og en ryggsekk fra Klim med blant annet en drikkeblære i. Det gjelder å tenke virkelig nøye gjennom hva men skal ha med seg på en slik tur. Jeg ønsker ikke at bagasjen skal ta fra meg kjøreopplevelsen, og må derfor være streng med meg selv på hva jeg virkelig trenger å ha med med på en slik tur. Mosko Moto veskene brukte jeg tidligere på 790-en jeg hadde og ble svært fornøyd med hvordan sykkelen oppførte seg med disse. De er kanskje litt utfordrende å pakke i, men siden man kan få tyngden frem, ned og tett inntil sykkelen reduseres kjøreegenskapene minimalt. Veskene er helt vanntette og ser ut til å tåle ekstreme belastninger. Jeg skal lage et nytt blogginnlegg når jeg skal begynne å pakke sykkelen for denne turen. I mellomtiden er det bare å glede seg over at der er sommer og MC-vær til andre turer.

Rolf

690-en med Mosko Moto-veskene. Bildet er fra testturen til Mattila i Sverige. Foto: Rolf W. Marthinsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.