
Å korte ned ventetiden med litt ombygging i garasjen var enda bedre enn jeg hadde forestilt meg. I januar hentet jeg en ny KTM 690 Enduro R fra CBP i Skien, og siden den tid har det blitt mange fine timer med verktøy, kaffekopp, radio og skruing i garasjen.
Den orange skapningen fra Mattighoffen i Østerike har fått en solid makeover siden den ankom min garasje, og siden jeg ennå ikke har fått alle delene blir det noen timer til før den er Ready To Race som KTM ville ha sagt. Planen er som tidligere beskrevet å kjøre en lengre tur med denne motorsykkelen på Trans Euro Trail-veier (TET) i Norge Sverige og muligens Finland. Det vil si lange etapper på mer eller mindre gode grusveier. For å kunne navigere bedre har jeg utstyrt 690-en med et rallytårn fra Rade Garage. Materialene i tårnet er valgt med omhu med tanke på vekt. Utstrakt bruk av karbon og aluminium utgjør et praktisk tårn som kommer ferdig med feste til GPS og andre enheter. Store deler av turen på TET vil foregå alene. Derfor har jeg utstyrt tårnet med en en Garmin XT og en fastmontert smarttelefon med kartapplikasjoner over styrekrona. På telefonen kan jeg enkelt svitsje mellom flere applikasjoner. Hvis jeg ikke skulle finne det jeg leter etter på Garmin-enheten kan i noen tilfeller Google maps eller et topografisk kart være redningen. Og siden jeg vil kjøre mye alene tror jeg det er klokt å ha en backup dersom noe skulle gå galt med XT-en. Rallytåret kommer også med vindskjerming som er vesentlig bedre enn det som er originalt på denne sykkelen. Etter et par korte prøveturer er jeg svært fornøyd med resultatet. Jeg er litt usikker på hvor lang tid jeg brukte på å montere tårnet, men med opplæringsvideo fra produsenten gikk det helt fint på et par kvelder.
Lengre rekkevidde
Originalt har 690-en en bensintank som rommer 13.5 liter bensin. Selv om ikke forbruket er all verden har jeg likevel utstyrt motorsykkelen med en ekstra tank under setet som rommer 5,5 liter for å få lengre rekkevidde. For å få plass til denne tanken har jeg fjernet den originale luftfilterboksen og erstattet den med en som er mindre. Den ekstra tanken fungerer omtrent som et stor reservetank. Når man går tom på hovedtanken kan jeg svitsje med en ventil/bryter til den nye tanken under setet. Ser vi bort i fra monteringen av rallytårnet var nok denne modifiseringen den mest omfattende. For at den nye tanken skal kunne tilføre motoren bensin, når den kobles inn, er ekstra-tanken også koblet direkte til bensinpumpen. Her måtte jeg tappe tanken helt, men likevel randt det bensin ned på garasjegulvet da jeg løsnet bensinpumpen.
Bedre komfort
Originalsetet på denne motorsykkelen er like komfortabel som en to-tom-fire. Det vil si at jeg måtte gjøre noe med dette problemet. Løsningen ble en ny sadel fra Seat Consept, og nå går det an å kjøre lengre strekninger uten å reise seg hvert tiende minutt. Setet var i seg selv ikke så alt for dyrt, men med frakt fra USA ble det likevel en kostbar, men nødvendig utbedring. Det ser ut til at jeg kommer til å bli fornøyd med denne løsningen. Jeg har fått noen kilometer allerede og 690-en er mer komfortabel enn noen sinne. Vindskjermingen funderer veldig bra og alt fungerer som det er tenkt.
Mer elektronikk
Denne motorsykkelen er minimalistisk hvis vi tenker på avansert elektronikk. Den har de fleste funksjoner, men instrumenteringen er heller beskjeden. Det tyske selskapet Berotec har utviklet en cockpit-assistent (Cumpan) som viser utetemperatur, motortemperatur og turtall. En slik har jeg nå montert. Ikke for at det var så veldig nødvendig, men kanskje mest for moro skyld. Enheten virker som den skal og gir meg den informasjonen fra sykkelen jeg manglet.
Nye speil og fothvilere

I går kom det en pakke fra Touratech i Tyskland med nye speil og større fothvilere. Med tanke på komfort og sikkerhet er det to ting som definitivt bør byttes ut på en original 690 Enduro. Når en skal kjøre lange strekk på grus er det viktig å ha speil som man kan folde inn eller fjerne. Speilene fra Touratech er ikke veldig kostbare og jeg vil nok ikke begynne å grine hvis et av dem skulle knekke. De er laget i solid hardplast og veier nesten ingen ting. Med et enkelt grep feller jeg speilene inn når jeg kommer inn på grusveier. De originale speilene stikker ikke utover styrets bredde og vil trolig også greie seg i en velt, men at de er fastmonterte rokker også litt ved sikkerheten. For et par år siden veltet jeg med 790-en jeg hadde og jeg fikk det ene speilet i brystet da jeg landet. Hvilket resulterte i brudd i et ribbein. For å si det sånn, det frister ikke til gjentakelse.
Når en skal stå oppreist over lang tid er større fothvilere et must for at en ikke skal bli helt gåen i beina. Det ble kanskje litt tilfeldig at jeg bestilte rally foot pegs fra Touratech. Jeg likte speilene veldig godt, og bestilte dermed fothvilere i samme slengen. Jeg ble derimot litt skuffet da jeg skulle montere de nye fothvilerne. De passet rett og slett ikke. Disse måtte slipes til på smergelskive før de kunne monteres på sykkelen. De var kanskje noe mindre enn det jeg også så for meg, men nå er de montert og jeg får gi de en sjanse. Forhåpentligvis tilfredsstiller de mine krav.
Beskyttelse
For å unngå at motorsykkelen skal bli ødelagt av steiner, røtter og annet som måtte komme i veien har 690-en fått en beskyttelsesplate under motoren i aluminium og i tillegg har jeg gjort et par andre grep. Bryteren som forteller at støtten er ute ligger utsatt til. Denne har jeg fjernet, men for at sykkelen da skal gå måtte jeg montere en bypass, eller dongle om du vil. Denne kjøpte jeg fra Vanasche Motorsports og var svært enkel å montere. Under på høyre side ligger bremsepumpen til bakbremsen nesten helt ubeskyttet. For å ikke risikere at denne går Ad Dundas når steinspruten kommer haglende kjøpte jeg en beskyttelse i aluminium fra Perun Moto. De to nevnte nettstedene han mange spennende produkter til Enduro/Adventure-sykler.
Det er ikke mye igjen nå før eg skal si meg ferdig med dette bygget. Jeg venter på nytt eksosanlegg, kort skiltfeste og heel protectors. Disse delene har jeg bestilt fra Mrexx i Drammen og jeg regner med at delene er like rundt hjørnet. Jeg kommer til å lage en omfattende video om ombyggingen når den er helt ferdig.
Rolf
Fint bygg! Siden det er planen å bruke den aktivt offroad, har du vurdert å oppgradere den med TwinPegs? Her er en vurdering av TwinPegs brukt på seksdagerstur i Baja, Mexico. http://offroadunderground.com/twinpegsreview/
Har vært inne på tanken, men foreløpig er den utstyrt med rally pegs fra Touratech.