Denne sesongen har jeg planer om å kjøre mer grus. Derfor har jeg gått til innkjøp av en ny motorsykkel som er litt mer egnet til dette formålet. Jeg har fra før en KTM 1290 Super Adventure S. Denne motorsykkelen er bare helt konge på veien, men på de mer rufsete grusveiene blir den for stor og tung, og har ikke de rette hjulene. Jeg hadde tidligere en 790 Adventure R. En motorsykkel som bare var helt rå på grusen, men denne gang ville jeg ha en enda lettere motorsykkel. Utfordringen med disse lette motorsyklene er at de som regel ikke er veldig behagelige på lange dager i sadelen på landevei, og jeg har jo noen kilometer å kjøre før asfalten endelig tar slutt.
Jeg er nødvendigvis ikke en som henger meg opp i et bestemt merke, men KTM lager noen helt fantastiske motorsykler. Lette med mye power, hvilket er en kombinasjon jeg elsker. Det er fantastisk mange fine motorsykler å velge blant, og jeg var litt inne på om jeg skulle velge en Yamaha T7, men den er vesentlig tyngre. Faktisk litt tyngre enn 790-en jeg hadde. Den siste delen av avgjørelsesfasen sto det mellom en Husqvarna 701 eller en KTM 690. I praksis er det nesten to identiske motorsykler med mange av de samme komponentene. Jeg er mer opptatt av funksjon enn nødvendigvis farger, og jeg tror det nesten ikke selv, men den avgjørende faktoren for at jeg til slutt valgte KTM var at jeg likte fargen bedre.
690-en er ut av esken en potent motorsykkel som har de rette egenskapene, men det er jo morsomt å sette sitt særpreg på en ny sykkel. Derfor er planen å bygge litt i ukene fremover. Jeg har bestilt masse deler. Noe har kommet og noe er på vei. Sammen med sønnen min Isak har vi allerede montert en ny skid plate i aluminium. Jeg har ikke tro på at den som kommer originalt beskytter så godt hvis det kommer en stor stein i høy hastighet. Og vi har montert varmeholker som er et must. Jeg har sagt til meg selv at jeg aldri mer skal ha en motorsykkel uten varmeholker.
Den største forandringen blir trolig rallytårnet. Jeg har bestilt et tårn i karbon med nye LED-lys fra Rade Garage. Med denne modifiseringen blir det lettere å montere GPS osv. I tillegg gir vindskjermen bedre beskyttelse mot fartsvinden. Jeg må innrømme at jeg er ganske spent på dette produktet. Forhåpentligvis kommer det til uka.
Tanken på 690-en er ikke all verden. 13.5 liter er ikke mye når man befinner seg lang inne i bush-en. Derfor skal jeg montere en ekstra tank som rommer 5,5 liter under sadelen der luftfilterboksen i dag er montert. Jeg har bestilt tank og mindre luftfilterboks, også fra Rade Garage. Ellers venter vi på Barkbusters-besyttere til styret, større fothvilere og nytt eksosanlegg.
Jeg har lenge sett fram til dette prosjektet lenge, og nå er altså sykkelen endelig i garasjen. Og det var kanskje på hengende håret. For når jeg bestilte denne sykkelen i januar var det det ikke flust med tilgang på nye 690-er. Norske forhandlere melder om at de ikke får det antallet motorsykler de ønsker seg i år heller. Av de fem 690-ene CBP i Skien ventet i januar var det kun en som ikke var solgt, og jeg var heldig og fikk kjøpt denne. Håper inderlig at dette løsner litt og at forhandlerne får de motorsyklene de har bestilt.
Planen er å lage en serie artikler og videoer på dette prosjektet. Først byggingen og så de aktivitetene jeg skal være med på og tyren jeg planlegger denne sommeren. Så følg med!
Rolf