Det er allerede noen uker siden jeg hentet en splitter ny KTM 690 Enduro R hos CBP i Skien. Innimellom jobb og annet forefallende arbeid har jeg allerede lagt ned noen arbeidstimer i garasjen på dette prosjektet. Som jeg nevnte i forrige innlegg er dette en motorsykkel som absolutt kan tas i bruk slik den kommer fra fabrikken, men siden jeg skal på lang tur med utfordrende underlag og navigering i fjell – og skogsterreng – er det greit å modifisere sykkelen til denne type bruk. Ja, jeg er den første til å innrømme at alle oppgraderinger er ikke direkte nødvendige og jeg innehar dessverre, slik som de fleste av oss, en viss forfengelighet. En motorsykkel må jo også se bra ut.

Rallytårnet med ny vindskjerming er det som hittil har tatt mest tid, men når det er nevnt har jeg virkelig satt pris på de timene jeg har brukt i garasjen i februar måned. Heldigvis er jeg ikke ferdig og jeg rekker noen timer til her før sesongen er i gang.

Rallytårnet har jeg bestilt på nett fra Rade Garage. Jeg har sett på flere løsninger og siden jeg ikke skal stille på startstreken i Rally Dakar har jeg ikke behov for alt hva et enda mer profesjonelt tårn kan gi. For meg var kanskje vekten det som var mest avgjørende. Dette tårnet er laget i karbonfiber og produsenten gir livstidsgaranti. Jeg har sett på diverse forum og sosiale medier at mange anbefaler nettopp dette tårnet, og jeg innrømmer at det ser virkelig rampete ut.

Den tsjekkiske produsenten har spesialisert seg på å utvikle – og lage – deler til Adventure og Enduro-motorsykler. Nettsiden er oversiktlig og bestilling og frakt tok til sammen cirka en uke.

Kos i garasjen

Det tok noen timer å montere tårnet, men siden snøen fremdeles ligger på bakken er det kos å ta med seg kaffekoppen ut i garasjen og tilbringe noen timer her. På Rade Garasje sine hjemmesider har de publisert monteringsvideoer, og jeg fulgte denne til punkt å prikke. For å få tårnet på plass demonteres den originale lykten og alle kabler som er sammenført bak hovedkampen må demonteres og føres inn i tårnet før de kan kobles sammen igjen. Spedometer og de få dashbordlamppene som denne motorsykkelen har monteres i tårnet, og til sist tilpasset og monterte jeg den nye vindskjermen. – Jeg må si at jeg er spent på hvor mye den nye kåpen beskytter mot vind.

Beskyttelse for hender og hendler

For å beskytte hender og hendler mot velt har jeg montert nye beskyttere fra Barkbusters. De originale er nok mest til pynt, og jeg valgte den australske produsenten Barkbusters på bakgrunn av YouTube-videoene til MAD TV som kjører mye på løst underlag. Flere norske forhandlere har disse i sitt sortiment, men i mangel av et sett tilpasset min sykkel bestilte jeg et universalkit, men endestykkene som føres inn i styret på hver side var for tykke. For å få de riktige endestykkene fant jeg slike på eBay, før jeg omsider kom i mål. Jeg har virkelig tro på disse beskytterne. De virker svært solide og er ekstremt lette.

Beskytterne fra Barkbusters virker svært solide.

Ny motorbeskyttelse

Beskyttelsen under motoren på Enduro 690 er laget i plast og jeg vil tro at denne tar kvelden etter de første steinene som kommer flygende. Da jeg var i Potugal og kjørte grus med Ride Nordic i høst så – og hørte – jeg flere store steiner som dundret inn i aluminiumsbeskyttelsen, og jeg må si at jeg var overrasket at bulkene i platen ikke ble større. Hadde platen vært av plast tror jeg det hadde gått ille.

Jeg var så heldig at jeg fikk med en beskyttelseplate i aluminium av CBP da jeg kjøpte sykkelen, men jeg har også kjøpt en beskytter som er litt større og som har et ekstra rom for verktøy etc. foran motoren. Denne er vesentlig tyngre enn den jeg fikk av CBP, men er større og vil trolig gi bedre beskyttelse.

Veien videre

Heldigvis har jeg flere deler som venter i garasjen og flere er underveis. Den originale tanken på 690-en rommer 13,5 liter. For å få litt lengre rekkevidde er neste byggetrinn å montere en ekstra tank under setet som rommer 5,5 liter. Hvis du vil lese mer om veien videre eller lese forrige artikkel kan du finne alle våre serier ved å klikke på Innhold/serie fanen i menyen. Vi ses 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *