Fantic Caballero Rally 500 – det enkle er noen ganger det beste

fantic_caballero-3
fantic_caballero-4
fantic_caballero-9
fantic_caballero-8
fantic_caballero-7
fantic_caballero-6
fantic_caballero-5
fantic_caballero-2
fantic_caballero-10
previous arrow
next arrow
Shadow

I går måtte jeg ha service på min KTM 1290 SuperAdventure S. Mitt nærmeste KTM-verksted er Mrexx i Drammen, og i mellom slagene hev jeg på meg kjøreklærne for å levere min oransje venn på service, men da jeg kom fram oppdaget jeg at jeg hadde glemt Mac-en min hjemme. Jeg kjente kjapt et snev av panikk, for det er ekstremt mye å gjøre for tiden. Planen var jo at jeg skulle sitte i Drammen å jobbe mens min MC fikk forpleining. Hva skal jeg gjøre i de 2,5 timene det tar å utføre servicen? Hva kan man gjøre, annet enn å senke skuldrene?

Det overliggende eksosanlegget låter og ser bra ut.

Av om til er slike tilfeldige distraksjoner gull verdt. Jeg var nemlig så heldig at jeg fikk låne en Fantic Caballero Rally 500 i tiden det tok å utføre service på sykkelen min. Når man venter kan to og en halv time oppleves som en evighet, men ikke denne gang. Hvor langt kommer man før man må snu å kjøre tilbake igjen når en har 2,5 timer til rådighet?

Dette er ingen test, men heller en begeistret betraktning av en enkel og svært underholdende motorsykkel. Fantic Caballero Rally 500 er back to basic. Motoren har kun en sylinder og volumet er på 500 kubikkcentimeter. Demosykkelen jeg fikk låne er en A2-sykkel som yter 40 hester ved 7500 omdreininger per minutt. Ikke all verden tenker du kanskje, men når motorsykkelen ikke veier mer en 150 kilo blir det likevel morsomt. Fantic har også en Scrambler og en Flat Track-er utgave, og jeg er faktisk litt usikker på hva som er forskjellen på Scrambler-en og denne. De ser ganske like ut, men Rally-versjonen har i hvert fall en annen front og høy framskjerm. Uansett! Opplevelsen av å kjøre denne motorsykkelen tar meg tilbake i tid. Da syklene var litt enklere uten for mye stæsj. Når det er sagt har denne sykkelen det du trenger, men that’s it. Istedenfor å sjekke alle mulige modser og funksjoner kunne jeg for en gangs skyld ha fokus selve kjøringen. Kjøreegenskapene er det nemlig ikke noe i veien med. Selv med ganske grove knastedekk trives jeg godt med gode nedlegg i svingene og motoren virker pigg i det jeg drar på ut av svingene. Setet er omtrent like hardt som på min 690 Enduro, men dette glemmer jeg fort. Svingene betjenes med litt kontrastyring og smilet kommer under hjelmen etter kun kort tid.

Hit, men ikke lenger. Det ble å holde seg til asfalten denne gang.

Mrexx sine lokaler ligger på Åssiden i Drammen og veiene i nærområdet er kanskje ikke så spennende. Siden jeg har litt tid setter jeg kursen mot Åmot, og senere Prestfoss i Sigdal kommune. Her er det mange fine svinger og asfalt med varierende kvalitet. Selv om Caballero Rally 500 er utstyrt med knastedekk holder jeg igjen for fristelsen for grusveier. Jeg har to brukne ribbein som holder på å gro og jeg ønsker ikke flere dager uten å kunne kjøre motorsykkel.

Jeg kan med hånden på hjertet at jeg ikke rakk å være forutinntatt om hva slags motorsykkel disse Fantic-ene er. Jeg har knapt sett dem tidligere. og dette er første gang jeg prøver en. Jeg må si at jeg ble veldig positivt overrasket. Selv om motorsykkelen er utstyrt med rimelige komponenter og ikke alt for mange hester i stallen vil jeg si at dette er en motorsykkel som gir mye glede for pengene. For litt overkant av 100.000 kan du sikre deg en splitter ny motorsykkel som gir brede smil under hjelmen. Ventetiden gikk -som du sikkert skjønner- langt raskere enn jeg hadde forventet.

Takk for lånet!

Rolf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *