(Lett å se dataljene etterpå). Tank-bagen fra Mosokomoto (som ikke er lukket) er ny. Modellen Nomad som jeg har fra tidligere passet ikke så godt på 690-en. Modellen heter Hood og er helt vanntett.

Prosjektsykkelen nærmer seg ferdig, og i går var planen å dokumentere arbeidet som er gjort så langt med levende bilder. På grunn av delemangel rundt om i verden venter jeg fremdeles på ny eksos, og klær som skal brukes på turen senere i år. På søndag var planen å lage en film hvor jeg beskriver hva som er gjort i byggeprosessen, men den planen regnet dessverre bort.

Her er noen bilder jeg greide å sikre meg før slusene åpnet seg.

Jeg må si at jeg føler med norske forhandlere og deleleverandører. Frustrasjonen må være til å ta og føle på siden de ikke får varer som er bestilt før sesongen er mer enn godt i gang. Tilgang på nye motorsykler er vanskelig, og det meldes om at forhandlerne ikke greier å skaffe nok av enkelte modeller. Dette er jo helt krise! Da blir mitt lille problem, at jeg ikke har fått noe ny eksospotte, ubetydelig.

På grunn av et par brukne ribbein er det heller ikke blitt så mange kilometerne som jeg hadde håpet på med 690-en, men i går fikk jeg altså til en liten tur. En morsom tur som endte med grundig vask med svamp og høytrykkspyler. Da jeg kjørte hjemmefra var det sol og lite som tydet på regn. Litt lengre inn i Vestfold derimot ble det heller vått og sølete, og regnet satte en naturlig stopper for filming. Regner med at det blir filming senere denne uken, og jeg skal sørge for å holde deg oppdatert.

Vemodig at det er over

Dette byggeprosjektet har vært utrolig morsomt. Før sesongen endelig var i gang ble det noen fine kvelder i garasjen med radio, fastnøkler og kaffe. Litt trist er det faktisk at prosjektet nå er nesten ferdig.

Det er skrint med grusveier i Vestfold. Denne er kanskje ikke så krevende, men likevel morsom på en sykkel som dette.

Rallytårnet fra Rade Garage fungerer akkurat slik jeg hadde håpet. I høye hastigheter får jeg nå mye bedre beskyttelse for vinden, og svært lite turbulens i hjelmen. Tårnet har god plass til min Garmin XT og en Berotecs Cumpan cockpitassistent som viser turtall, temperatur på motor og temperatur i luften. Den ekstra tanken under setet ser også ut til å fungere slik det er tenkt, og nå gjelder det bare å få nok kilometer på denne morsomme motorsykkelen.

Jeg hadde tidligere en 790 Adventure R, hvilket var en fantastisk morsom sykkel som kan brukes til det aller meste. Likevel savnet jeg en litt råere mc til gatebruk, og lange etapper på ren asfalt. I fjor gikk jeg derfor til anskaffelse av en KTM 1290 SuoerAdventure S (2020 mod) som er en kongesykkel på veien. Denne funker også på grus, men blir litt tung i tillegg til at man nødig vil slippe den i bakken dersom forholdene blir krevende. Derfor gikk jeg i januar til anskaffelse av en 690 Enduro R som er enda lettere enn 790-en og helt konge når underlaget begynner å bli virkelig krevende. 790-en er historie og jeg er blitt eier av en motorsykkel til. Uff så leit!

Hittil veldig fornøyd

690-en har ikke rullet mer enn litt over 30 mil og jeg begynner virkelig å like denne motorsykkelen. Etter jeg fikk på rallytårnet med bedre vindskjerming funger den nå kjempebra på transportetappene, frem til grusveiene. 100 kilometer i timen er på ingen måte plagsomt, og jeg gleder meg virkelig til jeg skal ut på en lengre tur senere i sommer med denne sykkelen. 690-en er vesentlig ombygget, men jeg tror ikke jeg har lagt til så mange kilo. Den er fremdeles svært lett og motoren som yter 73 hester overrasker meg på flere måter. Selv om den er en-sylindret rister den lite og bunndraget er til å ta og føle på. Jeg holder på å kjøre den inn og har ikke fått testet den over 5.000 rpm. ennå, men jeg liker det jeg har fått servert hittil.

Så, istedenfor at du fikk en film publisert i vår YouTube-kanal fikk du i første omgang dette blogginnlegget. Litt beklagelig, men jeg lover at du også snart får en film hvor jeg beskriver litt mer i detalj hva som er gjort med sykkelen. I mellomtiden håper jeg du har kost deg med dette blogginnlegget.

Rolf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *