Avsluttet sesongen med Sørlandsgrus og roadbook

  • Sørlandsgrus
  • TET Finland
  • Sørlangsgrus

Regnet sildrer ned utenfor og slik skal det visstnok været være resten av uka. Jeg innser omsider at høsten er her og sesongen dessverre er over, i hvertfall her i Norge. Men, for en fantastisk sesong det har vært. Det har blitt mange fine mil på demo-sykler og egne sykler, mange mil med grus og jeg har fått lov til å utforske og kjøre TET-spor i Norge, Sverige og Finland. Noe som har vært utrolig morsomt. Sist, men ikke minst, rundet jeg av siste langtur med Sørlandsgrus på herlige grusveier i Agder, og navigering etter roadbook. Jeg har aldri kjørt etter noter tidligere, men dette ga virkelig mersmak.

Denne sesongen startet på en måte allerede i januar med å gå til anskaffelse av en ny KTM 690 Enduro. Jeg har hatt en 790 Adventure R tidligere, men denne gang ville jeg prøve en enda lettere sykkel i håp om at det skulle bli enda morsommere på dårlige grusveier.

Siste stopp i Umeå før fergen over til Vasa Finland.

I løpet av vintermånedene fikk denne sykkel x-antall oppdateringer. Jeg gikk blant annet til anskaffelse av et rallytårn fra Rade Garage. Det er flere årsaker til at jeg ønsket en slik løsning. Vindskjermingen på en original KTM 690 Enduro R er ikke all verden. Det vil si ingen ting. Vindskjermen fra Rade Garage gir svært bra skjerming for vinden. Du tenker kanskje at trenger man så mye vindskjerming når en skal kjøre på grusveier? Svar på det er kanskje; egentlig ikke, men for min del blir det gjerne mange mil før framdekket når den første grusveien for dagen. Da er det kjekt med litt beskyttelse for vinden. Lyset på en original 690 er heller ikke noe å skryte av. Vanlig halogen-teknologi ble byttet med to xenon-lamper som virkelig gjør jobben. Den kanskje aller viktigste oppgaven til dette tårnet er å få GPS og telefon montert på en slik måte at man kan lese av informasjonen like godt når man står som når man sitter. Tårnet fra Rade Garage er laget i karbon, er vært lett og virker solid ut i fra min bedømmelse. I løpet av sesongen har jeg rundet over 8.000 herlige kilometer med denne fantastisk morsomme og litt ombygde sykkelen.

Les også: Endelig testkjøring og så kom regnet

Du lurer kanskje på hvorfor jeg kjører med en telefon og en GPS. Holder det ikke med en av delene? På turene mine denne sesongen har jeg ofte kjørt alene og langt fra folk. Den viktigste årsaken til at jeg kjører med begge deler er at hvis den ene enheten skulle slutte å virke har jeg en navigeringsenhet til jeg bruke for å finne fram. I tillegg har jeg en telefon til i lomma. I lomma fordi det kan være praktisk hvis uhellet skulle være ute. Når det er nevnt er det jo heller ikke alle steder jeg befinner meg som har telefondekning. Derfor har jeg også på meg en Garmin Mini 2 nødpeilesender som jeg kan bruke for å tilkalle hjelp.

Jeg har lært utrolig mye denne sesongen. Jeg har gått i bakken et par ganger som blant annet førte til noen brukne ribbein, men også det er læring. Jeg har blitt mye bedre på grus og har også vært med på to førerutviklingskurs. Som tidligere nevnt har jeg hatt mange fine turer, men det er nok den siste turen den jeg kanskje husker aller best.

Nytt oppsett navigasjon
GPS og ekstra telefon har nå byttet plass. Blir spennende å prøve ut denne kombinasjonen neste sesong.

Før jeg startet MC24-7.no jobbet jeg som frilansjournalist for MC-avisa, og her fikk jeg mange nye venner. En av de er Kyrre Hagen som også er grusentusiast. Kyrre har i tillegg til ekstremt mye erfaring og en god porsjon gjestfrihet et flott sommersted i Homborsund. Den første helgen i oktober ble jeg sammen med sju andre invitert det lille private eventet Sørlandsgrus. Dette ble en opplevelse som satte prikken over i-en for denne sesongen. På fredagen ble det nemlig kjøring etter roadbook. En erfaring som er splitter ny for min del, men som skulle vise seg å være svært morsomt. Vi bruker en telefon eller en pad til formålet. Etter litt opplæring før start var det bare å kaste seg ut i det og vipps så er vi i gang. Det ble et par utfordringer underveis og siste delen kunne med fordel gått bedre, men jeg sitter igjen med en helt ny og spennende erfaring og har bestemt meg for at dette må jeg lære mer om.

Et resultat av det er at jeg de siste dagene har bygget om sykkelen litt. Jeg har flyttet telefonen øverst i tårnet, mens jeg har flytte GPS-en lengre ned. Omrokkeringen skyldes at det ble litt vanskelig å lese av informasjonen på roadbooken og betjene skjermen under kjøring. Med justeringen har jeg tro på at dette skal bli enda bedre neste gang. Bare litt synd at det dessverre er noen måneder til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *