350 mil uten bruk av fossilt drivstoff

Det vil si nesten. For jeg kan ikke svare for hvilken energikilde fergene jeg tok benyttet. Jeg vet at et par av de var elektriske, men ikke alle.

Nordlyskatedralen i Alta

Det er litt rart at det hele er over. Jeg har jobbet så lenge med dette prosjektet, og vipps så er jeg tilbake i Horten igjen. Jeg sitter igjen med verdifulle erfaringer og veldig mange gode minner. Det er nesten ikke til å tro, men fra den dagen jeg kjørte fra Lindesnes, og til jeg sto på Nordkapp-platået 10 dager senere, møtte jeg kun en bitteliten regnbyge. Nesten for godt til å være sant.

Etter å ha nådd målet som var Nordkapp begynte det å bli lite mønster igjen i dekkene. Derfor måtte jeg sette fra meg Zero-en i Tromsø og ta fly hjem.

helspot Ringstind
I Fauske ble det kaffe og kaker i garasjen til Ted Eirik Jacobsen
Zero-en på Nordkapp
Selfie på Kvænangsfjellet
Rein langs veien
Lyngen i bakgrunn
Fra Kvænangfjellet
Skjermbilde 2021-08-05 kl. 09.23.50
nordkapp-12
lindesnesnordkapp_1
nordkapp-8
dag1-3
dag1-5
dag1-6
dag1
dag3-4-3
dag3-4
dag3-4-5
trondheim_andoya-2
trondheim_andoya-6
trondheim_andoya-3
nordkapp-7
kvenangen
trondheim_andoya-4
nordkapp-9
nordkapp-11
troms-finnmark-4
troms-finnmark-6
troms-finnmark-7
nordkapp-3
troms-finnmark-8
troms-finnmark
nordkapp-2
nordkapp-4
nordkapp-5
nordkapp
troms-finnmark-2
troms-2
nordkapp-6
trondheim_andoya_landskap-9
nordkapp-10
nordkapp_1
lindesnesnordkapp
lindesnesnordkapp-3
lindesnesnordkapp-2
previous arrow
next arrow
Shadow

Det har vært en hektisk, men en veldig spennede reise. Det er spesielt å kjøre elektrisk motorsykkel og jeg har fått veldig mange hyggelige tilbakemeldinger fra mennesker jeg har møtt. De fleste har aldri sett en elektrisk motorsykkel før. Etter jeg nådde målet på Nordkapp for nesten en uke siden kjørte jeg ned til Olderfjord igjen. Der måtte jeg ta en ekstra overnatting for å løse noen tekniske utfordringer med nettsiden.

Mens jeg satt og jobbet i Olderfjord kontaktet jeg Erling Sande som jeg har lånt motorsykkelen av, og fortale hvordan det sto til med dekkene på motorsykkelen. Morten Gjestad som er markedsansvarlig for to-hjulinger hos Erling Sande var løsningsorientert og fortalte at jeg kunne sette motorsykkelen igjen hos Eide Motor i Tromsø, som er forhandler av Erling Sandes produkter, og ta fly hjem derfra. Siden jeg nå også må sørge for den daglige driften av MC24-7.no var jeg veldig glad for at jeg kunne sette meg på flyet fra Tromsø til Gardermoen slik at jeg kunne ta meg av de oppgavene som lå og ventet.

Les flere blogginnlegg her

På det høyeste kjørbare punktet over Kvænangfjellet.

Jeg besluttet å kjøre helt opp til Nordkapp et par dager tidligere enn planlagt. Dette fordi at værprognosene ikke så veldig lovende ut. Det er ikke mye stas på Nordkapp når regnet øser ned. Jeg er i etterkant veldig glad for at jeg kjørte på litt ekstra og tok den beslutningen. For da jeg var på platået var det klarvær og lite vind. På slike dager er det magisk på Nordkapp. Utsikten mot nord minner en på hvor liten man er i den store sammenhengen.

Fra Olderfjord kjørte jeg til Tromsø i et strekk. Det vil si ca. 50 mil og fire mellomladinger. I tillegg til at dette ble en lang og krevende kjøreetappe hadde værgudene bestemt seg for å åpne slusene. Mesteparten av dagen kjørte jeg i regnvær. Utover kvelden ble det heldigvis opphold, men det ble etterhvert kjølig og temperaturmåleren viste etterhvert mellom sju og ni grader. Heldigvis har jeg godt kjøreutstyr og erfaring fra da jeg var her oppe i nord i fjor. Med nok klær ble jeg faktisk ikke kald. Trøtt og sliten var jeg framme ved hotellet i Tromsø sentrum klokken 23.30.

Demosykkelen jeg fikk låne i Tromsø.

Dagen etter tok jeg kontakt med Eide Motor hvor jeg skulle levere motorsykkelen. Her ble jeg godt tatt i mot av Stian Eliassen. Jeg fikk blant annet låne en Husqvarna 701 Enduro for å gjøre noen ærender. Blant annet måtte jeg kjøpe en bag som jeg kunne pakke kjøreutstyret mitt ned i.

Hvis du aldri har kjørt en Husqvarna 701 før er det noe jeg anbefaler deg å prøve en gang du har anledning. Denne motorsykkelen er lett og leken, og den en-sylindrede motoren er pigg og utrolig morsom. Siden jeg hadde god tid til flyet gikk endte det med en liten ekstra tur rundt i Tromsø før jeg leverte fra meg denne sykkelen også.

Hvis jeg skal oppsummere litt; har det vært en hektisk, men utrolig givende og spennende tur. Å kjøre motorsykkel i Norge er bare helt magisk. Å se hvordan naturen endrer seg i forhold til hvor i landet man befinner seg, er i seg selv en gave. Jeg skjønner godt hvorfor tyske bobilturister hvalfarter til Norge for å se vakker natur. For vi har virkelig mye vakker natur i Norge. De lange fjordene og de majestetiske fjellene gjør meg aldri lei av å kjøre MC i Norge. Selv om jeg har sett de fleste stedene tidligere blir jeg aldri lei av å se de samme plassene. For hver gang er annerledes og en opplevelse i seg selv.

Når det gjelder å kjøre elektrisk motorsykkel er det morsomt, men også krevende. Zero SR/S er en fantastisk motorsykkel å kjøre. Sittestillingen er super og motorsykkelen er leken og responsiv. Men, jeg savnet lengre rekkevidde. Nå skal det sies at denne turen var kanskje noe ekstrem. Motorsykkelen ble tung med så mye oppakning. Jeg pakket blant annet for camping og da blir et mange kilo å dra på. Foreløpig tror jeg at det er litt prematurt med elektrisk motorsykkel for de som ønsker å kjøre lange turer over flere dager, men skulle jeg hatt en motorsykkel til kortere turer og pendling hadde jeg ikke vært fremmed for tanken på å kjøpe en tilsvarende motorsykkel.

Denne bukken møtte jeg i Kvænangen. Den var litt skeptisk, men likevel litt nysgjerrig på meg og kjøretøyet mitt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *