Etter å ha montert en ekstra tank under setet måtte jeg tappe den originale tanken for bensin, og jeg må innrømmet at jeg var litt nysgjerrig på oppstart igjen. Virker den nye tanken slik den skal? For å få svar på dette spørsmålet måtte jeg fylle bensin på begge tankene, men jaggu ble det en liten prøvetur i samme slengen. De siste dagene har det vært mildt og det har tørket ganske bra opp på veiene. I dag krøp kvikksølvet i termometeret opp til seks grader og solen skinte fra skyfri himmel midt på dagen. Det ble derfor vanskelig å kjøre rett hjem igjen fra bensinstasjonen.
I forrige blogginnlegg skrev jeg at jeg var ferdig med å montere rally-tårn, motorbeskyttelse og hendelbesyttere. Siden den tid har jeg tatt fatt på neste byggetrinn. Jeg har montert bagasjebrakett og en ekstra tank under setet. 690-en har originalt en tank som rommer 13,5 liter. Noe som er litt lite når man skal ut på langtur. Fra Rade Garage i Tsjekkia bestilte jeg en slik tank og det tok noen timer å montere denne. Det originale luftfilteret tar mye plass under setet og ved å fjerne dette og sette inn en mindre luftfilterboks frigjøres faktisk 5, 5 liter ledig plass til en ekstra tank. Med et forbruk på cirka 0.4 liter per mil har jeg nå rimelig bra rekkevidde. Den nye tanken fungerer omtrent som en stor reservetank. På høyre side av sykkelen har jeg montert inn en kran på slangen som kommer fra tanken under setet. Denne slangen har forbindelse med den originale tanken og er koblet til den elektriske bensinpumpen.
Når man skal monterer denne tanken må man først tappe den originale tanken for bensin. Likevel kom det en del bensin ut når jeg tok ut benispumpen for å modifisere denne. Selv om jeg hadde forberedt meg med flere ulike kar kom det dessverre en del på garasjegulvet og selv om jeg har luftet i hele dag lukter det fremdeles bensin i garasjen, men det gir seg vel etterhvert. Tankene fungerer som de skal og jeg var veldig nysgjerrig på hvordan den nye kåpen og tårnet fungerer i praksis. Derfor måtte jeg ta en testrunde på noen mil i dag.
Vindskjermen gir veldig bra beskyttelse og det ble overraskande lite vindstøy i hjelmen ved 80 – 90 kilometer i timen. Tårnet gir god og riktig plass til GPS-en, og alt-i-alt er jeg veldig fornøyd med resultatet.
Dagens tur ble utelukkende på asfalt da det er en del snø og is litt lenger inn i landet der grusveiene ligger. Førsteinntrykket av denne motorsykkelen er veldig bra og jeg er ganske sikker på at det blir mange morsomme mil på grusveier med denne.
Flere deler er på vei og det blir nok ikke så mange kilometerne riktig ennå, men nå er vi straks ferdig med februar og vi skriver snart mars. Fortsetter det med mildt og tørt vært kan det nok bli en og annen liten luftetur, men lange gruspartier må jeg nok vente litt med.